ULKOMAAT 14.2. 5:55

Hetkeä myöhemmin heidät teloitettiin – tämä ainutlaatuinen raportti joukkomurhasta todistaa Myanmarin kauheuksista: ”Veljekset löivät miekalla, sotilaat ampuivat”

MYANMAR IS julkaisee kokonaisuudessaan järkyttävän raportin Myanmarin rohingya-muslimien joukkomurhasta viime syyskuussa. Tämä raportti johti myös kansainvälisiin vastalauseisiin, kun kaksi tapausta tutkinutta Reutersin toimittajaa sai syytteet salassapitolain rikkomisesta.

Video ei ole katsottavissa laitteellasi.

Toisiinsa sidotut 10 vangittua rohingya-muslimimiestä katselivat, kun heidän buddhalaiset naapurinsa kaivoivat matalan haudan. Pian sen jälkeen, syyskuun 2. päivän aamuna, kaikki kymmenen olivat kuolleita. Buddhalaiset kyläläiset silpoivat kuoliaaksi ainakin kaksi heistä. Myanmarin sotilaat ampuivat loput, kaksi haudankaivajista kertoi.

– Yksi hauta kymmenelle ihmiselle, sanoi Soe Chay, 55, joka on eläkkeelle jäänyt sotilas Rakhinen Inn Dinin buddhalaisesta yhteisöstä.

Hän kertoo auttaneensa haudan kaivamisessa ja nähneensä tappamisen. Sotilaat ampuivat kutakin miestä kaksi tai kolme kertaa.

– Kun heitä haudattiin, jotkut ääntelivät vielä. Toiset olivat kuolleita.

HANDOUT

https://is.mediadelivery.fi/img/300/7e9aa07077644df0be4636bf97546283.jpg
Teloitetuista miehistä otetussa toisessa kuvassa heidät nähdään edellisenä päivänä pidätyksen jälkeen. Reuters tunnisti paikallisten ja heidän omaistensa avulla miehet, jotka ovat vasemmalta lukien Abul Hashim, 25, Abdul Malik, 30, Nur Mohammed, 29, Rashid Ahmed, 18, Habizu, 40, Abulu, 17, Shaker Ahmed, 45, Abdul Majid, 45, Shoket Ullah, 35, ja Dil Mohammed, 35.

Inn Dinin rannikkokylässä tapahtuneet surmat olivat jälleen yksi verinen etnisen väkivallan episodi pohjoisessa Rakhinen osavaltiossa, Myanmarin länsireunalla. Lähes 690 000 rohingya-muslimia on paennut kylistään ja ylittänyt rajan Bangladeshiin elokuun jälkeen. Yksikään Inn Dinin noin 6 000:sta rohingyasta ei ole jäänyt kyläänsä.

Rohingyat syyttävät armeijaa tuhopoltoista, raiskauksista ja surmista, joiden tavoitteena on pyyhkiä heidät olemattomiin buddhalaisenemmistöisestä 53 miljoonan asukkaan kansakunnasta. YK:n mukaan armeija on saattanut syyllistyä kansanmurhaan, ja Yhdysvallat on kutsunut toimia etnisiksi puhdistuksiksi. Myanmarin mukaan sen ”raivausoperaatio” on oikeutettu vastaus rohingya-kapinallisten hyökkäyksiin.

Rohingyat ovat eläneet Rakhinessa vuosisatoja. Mutta useimmat burmalaiset pitävät heitä epätoivottuina siirtolaisina Bangladeshista. Armeija viittaa rohingyoihin ”bengalilaisina”. Viime vuosina kansanryhmien jännitteet ovat lisääntyneet ja hallitus on sulkenut yli 100 000 rohingyaa leireihin, joissa heillä on pulaa ruuasta, lääkkeistä ja koulutuksesta.

Reuters koosti Inn Dinin tapahtumat, jotka johtivat 10 miehen tappamiseen. Tähän mennessä Rakhinen tapahtumista ovat kertoneet vain niiden uhrit. Reutersin rekonstruktio pohjautuu ensi kertaa haastatteluihin, joissa buddhalaiset kyläläiset tunnustavat polttaneensa rohingyoiden koteja, haudanneensa ruumiita ja tappaneensa muslimeja.

Ensi kertaa myös turvallisuusviranomaiset itse liittävät tapahtumiin sotilaita ja puolisotilaallisten joukkojen poliiseja. Sisäpiiriin kuuluvat poliisin jäsenet kuvailivat operaatiota ajaa rohingyat Inn Dinista ja vahvistivat, että armeijalla oli siinä osansa.

LYNN BO BO / POOL

https://is.mediadelivery.fi/img/300/4a8732a73a3e4cdabc7dfb0ec5a51ff0.jpg
Myanmarin sotilaita harjoituksessa Ayearwaddyn alueella helmikuun alussa. Kuva ei liity tapaukseen.

Valokuvat joukkomurhasta

Nykyisin Bangladeshin pakolaisleireillä olevat tapettujen miesten perheet ovat tunnistaneet uhrit valokuvista, jotka Reuters näytti heille. Kuolleet olivat kalastajia, kauppias, kaksi teini-ikäistä koululaista ja islamin opettaja.

Reutersin buddhalaiselta kylänvanhimmalta saamat kolme valokuvaa kertovat tapahtumista 1.–2. syyskuuta. Kahdessa kuvista – ensimmäinen pidätyspäivänä, toinen seuraavana päivänä – kymmenen pidätettyä on rivissä polvillaan. Viimeisessä heidän veriset ruumiinsa on kasattu matalaan hautaan.

Reutersin tutkimukset Inn Dinin joukkomurhasta johtivat siihen, että Myanmarin poliisi pidätti kaksi uutistoimiston toimittajaa. Burmalaiset reportterit Wa Lone ja Kyaw Soe Oo otettiin kiinni 12. joulukuuta syytettynä Rakhineen liittyvien luottamuksellisten dokumenttien hankkimisesta.

10. tammikuuta armeija julkaisi lausunnon, joka vahvisti osia toimittajien ja heidän kollegojensa valmistelemasta raportista tunnustamalla, että 10 rohingya-miestä tapettiin kylässä. Lausunnon mukaan buddhalaiset kyläläiset hyökkäsivät joidenkin kimppuun miekoilla ja sotilaat ampuivat toiset.

JORGE SILVA

https://is.mediadelivery.fi/img/300/15312a94736442909e98fb1893a63822.jpg
Reutersin toimittajat Kyaw Soe Oo ja Wa Lone (etualalla) voivat saada enimmillään 14 vuoden tuomion.

Lausunto julkaistiin samaan aikaan, kun syyttäjät nostivat Wa Lonea ja Kyaw Soe Oota vastaan syytteet vedoten salassapitolakiin, joka pohjautuu brittiläisen siirtomaavallan aikaan. He voivat saada enimmillään 14 vuoden tuomion.

Armeijan versio tapahtumista on ristiriidassa niiden lausuntojen kanssa, joita Reuters on saanut Rakhinen buddhalaisilta ja muslimitodistajilta. Armeijan mukaan miehet kuuluivat 200 ”terroristin” ryhmään, joka hyökkäsi turvallisuusjoukkoja vastaan. Sotilaat päättivät tappaa miehet, kuten armeija sanoo, koska alueen kiivaiden taistelujen takia heitä ei voitu siirtää poliisin haltuun. Armeijan mukaan se aikoo kuitenkin ryhtyä toimenpiteisiin miesten surmiin osallisia vastaan.

Tätä artikkelia varten haastatellut buddhalaiset kyläläiset eivät ole kertoneet minkäänlaisesta ison kapinallisjoukon hyökkäyksestä turvallisuusjoukkoja vastaan Inn Dinissä. Ja rohingya-todistajat kertoivat Reutersille, että sotilaat poimivat 10 miestä satojen läheiseltä rannalta turvaa etsineiden miesten, naisten ja lasten joukosta.

Useat buddhalaiskyläläisten, sotilaiden, puolisotilaallisen poliisin, rohingya-muslimien ja paikallishallinnon jäsenten haastattelut paljastavat lisäksi, että:

- Sotilaat ja poliisit organisoivat Inn Dinin ja ainakin kahden muun kylän buddhalaiset polttamaan rogingyoiden koteja. Yhdentoista buddhalaiskyläläisen mukaan buddhalaiset tekivät väkivaltaa, mukaan lukien surmia. Hallitus ja armeija puolestaan ovat syyttäneet rohingya-kapinallisia tuhopoltoista.

- Käsky ”puhdistaa” Inn Dinin rohingya-asumukset tuli armeijan komentoketjusta, kertoivat kolme poliisin jäsentä nimettöminä sekä yksi tiedustelupoliisi Sittwen aluekeskuksesta. Turvallisuusjoukot käyttivät siviilivaatteita, jotta heitä ei tunnistettaisi hyökkäyksissä, yksi poliiseista kertoi.

- Jotkut poliisit veivät rohingyoiden omaisuutta, kuten karjaa ja moottoripyöriä, myydäkseen ne, kertoi kylän hallintoon kuuluva Maung Thein Chay sekä yksi poliiseista.

- Inn Dinin operaatiota johti armeijan 33. kevyen jalkaväen divisioona, jota tuki puolisotilaallisen turvallisuuspoliisin 8. pataljoona, neljä pataljoonaan kuulunutta poliisia kertoi.

Mahdolliset rikokset

Kansainvälisten rikosoikeustapausten parissa Haagissa työskennellyt amerikkalainen asianajaja Michael G. Karnavas sanoo, että todisteet armeijan organisoimasta väkivallasta rohingyoita vastaan ”ovat lähes kuin savuava ase vahvistamaan kansanmurhatyyppisen aikomuksen, koska hyökkäykset näyttävät pyrkivän tuhoamaan rohingyat tai ainakin merkittävän osan heistä”.

Todisteet hallinnon hallussa olleiden teloituksista voivat myös olla peruste syyttää ihmisoikeusrikoksista armeijan komentajia, jos ne Karnavasin mukaan osoittautuvat olevan osa ”laajaa tai systemaattista” kampanjaa rohingya-vähemmistöä vastaan.

Lontoon yliopiston oikeustieteen professorin Kevin Jon Hellerin mukaan käsky tyhjentää kyliä oli ”yksiselitteisesti pakkosiirtoihin liittyvä rikos ihmisyyttä vastaan”. Heller toimi tuomitun sotarikollisen ja entisen Bosnian serbijohtajan Radovan Karadzicin avustajana.

Joulukuussa Yhdysvallat asetti pakotteita armeijan kenraalimajurille Maung Maung Soelle, joka komensi joukkoja Rakhinessa. Myanmarille ei toistaiseksi ole langetettu kansainvälisiä pakotteita väkivallasta.

Myanmarin johtaja Aung San Suu Kyi on aiheuttanut pettymyksen monille entisille kannattajilleen lännessä, koska hän ei ole tuominnut armeijan toimia. Moni toivoi hänen puolueensa vaalivoiton 2015 tuovan demokraattisia uudistuksia ja avaavan maata, mutta sen sijaan Suu Kyi on kriitikoiden mukaan hänet kotiarestista 2010 vapauttaneiden armeijan kenraalien vallassa.

MYANMAR NEWS AGENCY HANDOUT

https://is.mediadelivery.fi/img/300/ed169ec7235e42919e3812f7932ba834.jpg
Aung San Suu Kyi otti vastaan Britannian ulkoministerin Boris Johnsonin viime viikonloppuna.

Hallituksen edustaja Zaw Htay vastasi Reutersin joukkomurhasta esittämiin todisteisiin näin:

– Emme kiistä väitteitä ihmisoikeusrikkomuksista. Emme anna verhottuja lausuntoja.

Hänen mukaansa hallitus tutkii väärinkäytökset, jos niistä on ”vahvoja ja luotettavia todisteita”.

– Jos todisteet ovat aitoja ja väkivaltaa on tapahtunut, ryhdymme lain vaatimiin toimiin.

Poliisin saamista ohjeista ”puhdistaa” Inn Dinin rohingyat hän totesi ”asian vaativan vahvistusta sisäministeriöltä ja poliisilta”. Poliisi aikoo tutkia väitetyt poliisin tekemät ryöstelyt. Hallituksen edustaja oli yllättynyt, että buddhalaiset kyläläiset olivat tunnustaneet polttaneensa rohingyoiden koteja.

– Tiedostamme, että syytöksiä on monia, monia, mutta meidän täytyy vahvistaa ne. Se on vaikeaa nykytilanteessa.

Zaw Htay puolusti armeijan operaatiota Rakhinessa.

– Kansainvälisen yhteisön täytyy ymmärtää, kuka teki ensin terrorihyökkäyksiä. Jos sellaista tapahtuisi Euroopan maissa, Yhdysvalloissa, Lontoossa, New Yorkissa Washingtonissa, mitä media sanoisi?

https://is.mediadelivery.fi/img/300/83efa35cde494ad7b90a1bf8ea5925ae.jpg

Naapuri naapuria vastaan

Inn Din sijaitsee Mayu-vuorten ja Bengalinlahden välillä noin 50 kilometriä Rakhinen pääkaupungista Sittwesta. Asutus koostuu pikkukylistä, jotka ovat muodostuneet koulun, klinikan tai buddhalaisluostarin ympärille. Buddhalaisten kodit ovat Inn Dinin pohjoisosassa. Muslimeja kylän noin 7 000 hengen väestöstä on 90 prosenttia. Jännitteitä buddhalaisten ja musliminaapurien välillä oli ollut vuosia, mutta yhteisöt olivat onnistuneet elämään rinnan kalastaen ja riisiä viljellen.

Lokakuussa 2016 rohingya-sissit hyökkäsivät kolmea poliisiasemaa vastaan Rakhinen pohjoisosassa, ja siitä alkoi uusi kapina. Hyökkäysten jälkeen Inn Dinin buddhalaiset eivät kylän rohingyoiden mukaan enää palkanneet heitä pelloille tai kotitöihin. Buddhalaisten mukaan taas rohingyat eivät enää ilmestyneet töihin.

Viime vuoden elokuun 25. päivä kapinalliset iskivät jälleen, nyt kolmeakymmentä poliisiasemaa ja yhtä armeijan tukikohtaa vastaan. Lähin hyökkäys oli neljä kilometriä pohjoiseen. Inn Dinissä sadat buddhalaiset etsivät peloissaan suojaa luostarista kylän keskellä. Inn Dinin buddhalainen yövahti San Thein, 36, kertoi, että buddhalaiset kyläläiset pelkäsivät joutuvansa musliminaapuriensa ”nielaisemiksi”. Buddhalaisen kylänvanhimman mukaan rohingyat, ”lapset mukaan lukien”, kuuluivat kapinallisiin ja olivat siksi ”terroristeja”.

NYUNT WIN

https://is.mediadelivery.fi/img/300/238855e0f51d4f5892ce85a8fd6046d0.jpg
Myanmarin sotilaat vartioivat telttaleiriä, jonne Bangladeshista palaavia rohingya-muslimeja on tarkoitus sijoitettaa maan sisällä.

27. elokuuta noin 80 Myanmarin 33. kevyen jalkaväkidivisioonan sotilasta saapui Inn Diniin, yhdeksän buddhalaiskyläläistä kertoi. Kaksi puolisotilaallisen poliisin upseeria ja Soe Chay, eläköitynyt sotilas, sanoivat joukkojen kuuluneen divisioonan 11. jalkaväkirykmenttiin. Komentava upseeri käski kyläläisiä tekemään ruokaa sotilaille ja toiminaan vahteina yöllä. Upseeri lupasi joukkojensa suojelevan buddhalaisia heidän rohingya-naapureiltaan. Viisi buddhalaiskyläläistä kertoi upseerin sanoneen, että he voivat ilmoittautua vapaaehtoisiksi turvaoperaatioon. Nuorten vapaaehtoisten pitäisi kuitenkin kysyä lupa vanhemmiltaan.

Armeija löysi halukkaita vapaaehtoisia Inn Dinin buddhalaisten ”turvaryhmästä”, kertoivat sen yhdeksän jäsentä sekä kyläläiset. Tämä epävirallinen miliisi muodostettiin vuonna 2012, kun Rakhinen buddhalaisten ja rohingya-muslimien välillä oli puhjennut väkivaltaisuuksia, joita lietsoivat raportit kolmen muslimimiehen tekemästä buddhalaisnaisen raiskauksesta ja murhasta. Myanmarin media kertoi tuolloin, että kolmikko oli tuomittu piirioikeudessa kuolemaan.

Inn Dinin turvaryhmä oli rakentanut vartiokojuja kylän buddhalaisosaan, ja sen jäsenet ottivat vartiovuoroja. Heihin kuului buddhalaisia palomiehiä, opettajia, opiskelijoita ja työttömiä nuoria miehiä. Se olivat hyödyllisiä armeijalle, koska he tunsivat paikallisen maaston, Inn Dinin buddhalaishallinnon johtaja Maung Thein Chay kertoi.

Useimmat ryhmän jäsenistä aseistautuivat macheteilla ja kepeillä. Heillä oli myös muutama ase, yksi ryhmästä kertoi. Jotkut pukeutuivat maaston väriseen asuun, jota kutsuttiin ”miliisipuvuksi”.

Tuhopolttojen organisointi

Sotilaiden saapumista seuranneina päivinä sotilaat, poliisi ja buddhalaiskyläläiset polttivat suurimman osan Inn Dinin rohingya-muslimien kodeista, useat paikalliset buddhalaiset kertoivat.

Mushfiqul Alam

https://is.mediadelivery.fi/img/300/e3e9be7c15f048eb961e80e588e846bb.jpg
Miehensä kuolemasta kuullut rohingya-nainen lyyhistyi maahan Bangladeshin pakolaisleirillä.

Kahden poliisin mukaan heidän pataljoonansa hyökkäsi rohingyoiden pikkukyliin sotilaiden kanssa. Toinen poliiseista kertoi saaneensa suulliset käskyt komentajaltaan ”mennä ja puhdistaa” rohingyoiden alueet, ja hän tulkitsi sen tarkoittavan talojen polttamista.

Toinen poliisi kuvaili ottaneensa osaa useisiin hyökkäyksiin Inn Dinin pohjoispuolella. Iskuissa oli mukana 20 poliisia ja 5–7 poliisia. Heitä johti armeijan kapteeni tai majuri, ja poliisien johdossa oli komisario. Iskujen tarkoitus oli estää rohingyoita palaamasta.

– Jos heillä on asuinpaikka ja ruokaa, he voivat tehdä lisää hyökkäyksiä. Siksi poltimme heidän talonsa, pääasiassa turvallisuussyistä, poliisi kertoi.

Sotilaat ja poliisit pitivät siviilivaatteita sekoittuakseen kyläläisiin, toinen poliiseista ja Maung Thein Chay kertoivat. Jos media saisi selville turvallisuusjoukkojen osuuden, poliisikomentaja selitti ”sen johtavan isoihin ongelmiin”.

Poliisin edustajan, eversti Myo Thu Soen mukaan hän ei ole tietoinen kylien poltoista tai siviiliasuisista poliiseista, eikä käskyistä ”puhdistaa” tai ”sytyttää palamaan”.

– Sellainen on mahdotonta. Jos niin tapahtuisi, siitä raportoitaisiin ja se pitäisi tutkia huolellisesti, hän kommentoi Reutersille.

– Koska kerrotte tästä nyt, me tutkimme asiaa. Haluan sanoa sen verran, että turvallisuusjoukoilla on käskyt ja ohjeet ja hallinto, joiden mukaan heidän täytyy toimia. Joten en usko että näitä asioita on tapahtunut, hän lisäsi.

Armeija ei vastannut kommenttipyyntöön.

LYNN BO BO

https://is.mediadelivery.fi/img/300/da5a17e4746c43bf81984d5acdb25881.jpg
Palaneen asumuksen rauniot Rakhinen osavaltiossa. Osapuolten näkemykset tuhopolttojen syyllisistä eroavat jyrkästi.

Inn Dinin sairaalan avustava hoitaja Aung Myat Tun, 20, sanoi osallistuneensa useisiin iskuihin.

– Muslimiasumuksia oli helppo polttaa, koska niissä on olkikatot. Piti vain sytyttää katon reuna. Kylänvanhimmat kietoivat munkkien kaapuja keppien päähän, kastelivat ne petrolissa ja tekivät soihtuja. Puhelimia ei saanut ottaa mukaan. Poliisi sanoi ampuvansa ja tappavansa meidät, jos otamme kuvia.

Yövahti San Thein, joka on kylän johtavia turvahenkilöitä, sanoi joukkojen tyhjentäneen ensin useita pikkukyliä. Sitten kyläläiset lähetettiin polttamaan talot.

– Saimme petrolia ilmaiseksi kylän kaupasta, kun kalarit olivat paenneet, hän sanoi käyttäen burmalaista haukkumanimeä eteläaasialaisista.

Eräs buddhalaisnuori on kertonut uskovansa, että hän oli kuullut lapsen ääniä yhdestä poltettavasta kodista. Toinen kyläläinen sanoi osallistuneensa polttamiseen talolla, jossa oli vielä ihmisiä.

”Aloin hakata häntä miekalla”

Ex-sotilas Soe Chay kertoi osallistuneensa yhteen surmaan. Hän sanoi Reutersille löytäneensä kolme rohingya-miestä ja naisen piileskelemästä heinäkasan vierellä Inn Dinissä 28. elokuuta. Yhdellä miehistä oli älypuhelin, jota voi käyttää raskauttavien kuvien ottamiseen.

Sotilaat sanoivat Soe Chayn ”voivan tehdä heille mitä haluaa”. He osoittivat puhelinmiestä ja käskivät tätä nousemaan.

– Aloin hakata häntä miekalla, ja sotilas ampui häntä kun hän kaatui.

Samanlaista väkivaltaa tapahtui suuressa osassa Rakhinea, kymmenet buddhalaiset ja rohingyat kertovat.

YK:n satelliittikuvat todistavat useiden rohingya-kylien polttamisesta noin 110 kilometrin pituisella alueella. Human Rights Watchin mukaan satelliittikuvista selviää, että 350 kylää poltettiin kolmessa kuukaudessa elokuun 25. päivästä alkaen.

PETER KLAUNZER

https://is.mediadelivery.fi/img/300/10b2cffd386c4670b6339fd6fed04654.jpg
Rohingya-pakolaisia leirillä Bangladeshissa helmikuun alussa.

Laugndonin kylässä 65 kilometriä Inn Dinistä pohjoiseen Thar Nge, 38, kertoi poliisin ja paikallisviranomaisten kysyneen häntä buddhalaisten turvaryhmään.

– Armeija kutsui meitä polttamaan kalareiden kyliä Hpaw Ti Kaungiin, hän kertoi ja lisäsi, että operaatioon osallistui neljä kyläläistä ja lähes 20 sotilasta ja poliisia.

– Poliisi ampui kylään, jotta ihmiset pakenisivat, ja sitten me sytytimme sen palamaan. Heidän kylänsä poltettiin, koska poliisi uskoi kyläläisten tukevan rohingya-sissejä – siksi se puhdistettiin tulella.

Buddhalainen opiskelija Ta Man Than kylästä, 15 kilometriä Laungdonista, sanoi osallistuneensa myös rohingyoiden kotien polttamiseen. Armeijan upseeri etsi kolmeakymmentä vapaaehtoista polttamaan kalareiden kyliä, opiskelija kertoi. Lähes 50 tarjoutui tehtävään ja keräsi polttoainetta moottoripyöristä ja kaupasta.

– He jakoivat meidät useisiin ryhmiin. Emme saaneet mennä suoraan kyliin. Meidän piti piirittää se ja lähestyä kylää siten. Armeija ampui edellämme ja käski sitten meidät kyliin, opiskelija kertoi.

Kun rohingyat olivat paenneet Inn Dinistä, buddhalaiskyläläiset ottivat heidän omaisuutensa, myös kanat ja vuohet, paikalliset buddhalaiset kertoivat Reutersille. Arvokkaimmat tarvikkeet, kuten moottoripyörät ja karja, jäivät 8. pataljoonan poliiseille ja ne myytiin, kertoi yksi poliiseista sekä kylänjohtaja Maung Thein Chay. Hänen mukaansa pataljoonan komentaja Thant Zin Oo teki muualta tulleiden buddhalaisten liikemiesten kanssa sopimuksen ja myi karjan heille. Poliisi kertoi varastaneensa neljä lehmää rohingya-kylistä, mutta Thant Zin Oo otti ne.

Puhelimella tavoitettu Thant Zin Oo ei kommentoinut asiaa. Poliisin edustaja, eversti Myo Thu Soe sanoi poliisin tutkivan ryöstelysyytöksiä.

Uhrit valitaan

Syyskuun 1. päivään mennessä useat sadat Inn Dinistä paenneet rohingyat olivat etsineet turvaa läheiseltä rannalta, He olivat rakentaneet katoksia kovan sateen vuoksi.

Joukossa olivat myös miehet, jotka tapettaisiin seuraavana aamuna. Reuters on tunnistanut heidät kaikki Inn Dinin buddhalaisten ja Bangladeshin pakolaisleireiltä jäljitettyjen sukulaisten ja todistajien avulla.

Viisi miehistä, Dil Mohammed, 35, Nur Mohammed, 29, Shoket Ullah, 35, Habizu, 40, ja Shaker Ahmed, 45, olivat kalastajia tai kalanmyyjiä. Ryhmän varakkain, Abul Hashim, 25, piti kauppaa, joka myi verkkoja ja koneenosia kalastajille ja maanviljelijöille. Abdul Majid, 45-vuotias kahdeksan lapsen isä, myi kaupassaan betel-palmun lehviin käärittyjä areca-pähkinöitä, joita on tapana pureksia kuin tupakkaa. Abulu, 17, ja Rashid Ahmed, 18, olivat lukio-opiskelijoita. Abdul Malik, 30, oli islamin opettaja.

Armeijan 10. tammikuuta julkaiseman lausunnon mukaan turvallisuusjoukot olivat tulleet rannikkoalueelle, jossa ”heidän kimppuunsa oli hyökännyt 200 bengalia kepeillä ja miekoilla”. Lausunnon mukaan ”turvallisuusjoukot ampuivat ilmaan, jolloin bengalit hajaantuivat ja pakenivat. Kymmenen heistä pidätettiin.”

Kolme buddhalaista ja yli kymmenen rohingyaa todistavat toisin. Heidän kertomuksensa eroavat joiltakin yksityiskohdiltaan. Buddhalaiset puhuvat pienen rohingya-miesten ryhmän ja joiden sotilaiden yhteenotosta lähellä rantaa. Yksimielisyys vallitsee kuitenkin yhdestä olennaisesta seikasta: kukaan ei kertonut armeijan joutuneen laajamittaisen hyökkäyksen kohteeksi Inn Dinissä.

Hallituksen edustaja Zaw Htay viittasi Reutersin tutustumaan armeijan lausuntoon ja kieltäytyi lisäkommenteista. Armeija ei vastannut kommenttipyyntöön.

MOHAMMAD PONIR HOSSAIN

https://is.mediadelivery.fi/img/300/71e8a066ac3d40209d08db5e256ac710.jpg
Rehana Khatunin aviomies oli yksi surmatuista.

Rannalla ja sen lähellä olleet rohingya-todistajat sanoivat islamin opettaja Abdul Malikin menneen takaisin kyläänsä poikineen hakemaan ruokaa ja bambua suojiin. Kun hän palasi, ainakin seitsemän sotilaan ja buddhalaiskyläläisen ryhmä seurasi häntä, todistajat kertoivat. Abdul Malik käveli epävakaasti kohti rohingya-muslimeja, veren tippuessa hänen päästään. Joidenkin todistajien mukaan he olivat nähneet aseistautuneiden miesten iskeneen Abdul Malikia puukolla päähän.

Sitten sotilaat keräsivät aseilla viittoen noin 300 rohingyaa kokoon. Sotilaat ja rohingyat puhuivat eri kieltä, koska he olivat eri puolelta Myanmaria, joten koulutetut kyläläiset toimivat tulkkeina.

– En kuullut paljoa, mutta he osoittivat miestäni ja joitakuita muita miehiä nousemaan ja tulemaan esiin, sanoi Nur Mohammedin vaimo Rehana Khatun, 22.

– Kuulimme, että he halusivat miehet kokoukseen. Sotilaat käskivät muita palaamaan rannalle.

Uudet vaatteet ja viimeinen ateria

Sotilaat pidättivät ja kuulustelivat kymmentä miestä Inn Dinin koululla yön yli, armeija kertoi. Rashid Ahmed ja Abulu olivat opiskelleet siellä Rakhinen buddhalaisten kanssa, kunnes rohingya-kapinallisten iskut lokakuussa 2016 sulkivat koulun tilapäisesti ja keskeyttivät heidän viimeisen lukuvuotensa.

MOHAMMAD PONIR HOSSAIN

https://is.mediadelivery.fi/img/300/90e766e053ff44f39662fbe55adbcd9f.jpg
Abdu Shakur esitteli kuvaa pojastaan Rashid Ahmedista.

– Muistan vain hänet istumassa siellä ja opiskelemassa, ja se hämmästytti minua lakkaamatta, koska en itse ole käynyt koulua, kertoi Rashid Ahmedin isä Abdu Shakur, 50.

Miesten pidätysiltana otetussa kuvassa kaksi opiskelijaa ja kahdeksan vanhempaa miestä, useimmat paidattomia, ovat polvillaan kylän klinikan viereisellä polulla. Heidät riisuttiin pidätyksen yhteydessä, syytä ei tiedetä. Samana iltana miehille ”tarjottiin” viimeinen liha-ateria ja he saivat uudet vaatteet, buddhalaiskyläläiset kertovat.

2. syyskuuta miehet vietiin rinteelle kylän pohjoispuolelle lähelle buddhalaisten hautausmaata. Siellä heidät kuvattiin uudelleen polvistuneina ja heitä kuulusteltiin paikallisen buddhalaisen maanviljelijän Maung Nin katoamisesta, kertoo tilanteen todistanut kylänvanhin.

Reuters ei kyennyt selvittämään mitä Maung Nille tapahtui. Buddhalaisten naapurien mukaan hän katosi lähdettyään kotoaan hoitamaan karjaa 25. elokuuta. Useat buddhalaiset ja rohingyat kertoivat uskovansa miehen joutuneen tapetuksi, mutta kukaan ei tiedä todisteista, jotka liittäisivät nämä kymmenen miestä tapaukseen. Armeijan lausunnon mukaan ”bengalilaiset terroristit” olivat surmanneet Maung Nin, mutta tekijöitä ei nimetty.

HANDOUT

https://is.mediadelivery.fi/img/300/b7d21be9d0a847e6bd17a35a062912f4.jpg

Polvillaan olevien miesten takana kuvassa näkyy kaksi miestä, jotka kuuluvat 8. poliisipataljoonaan. Reuters vahvisti miesten henkilöllisyydet heidän Facebook-profiiliensa kautta ja vierailemalla henkilökohtaisesti heidän luonaan.

Toinen poliiseista on Yangonista kotoisin olevan värvätty Aung Min, joka seisoo suoraan miesten takana. Hän katsoo kameraan ja pitelee asetta. Toinen poliisi on kapteeni Moe Yan Naing, joka näkyy ylhäällä oikealla. Hän kävelee kivääri olallaan.

Samana päivänä kun Reutersin toimittajat pidätettiin joulukuussa, Myanmarin hallitus ilmoitti pidättäneensä Moe Yan Naingin, ja häntä tutkittiin perustuen vuoden 1923 lakiin, joka koskee valtion salaisuuksia. Aung Min, jota vastaan ei käynnissä oikeustoimia, kieltäytyi puhumasta Reutersille.

Kosto kadonneesta viljelijästä

Kolme buddhalaisnuorta kertoi katselleensa kojustaan, kun sotilaat johdattivat 10 rohingya-vankia rinteelle kuolinpaikkaansa.

Yksi haudankaivajista, eläkkeelle jäänyt sotilas Soe Chay, kertoi sotilaiden kutsuneen paikalle Maung Nin pojat antamaan ensimmäiset iskut.

Ensimmäinen poika mestasi islamin opettaja Abdul Malikin, kertoo Soe Chay. Toinen poika viilsi toista miestä.

– Kun veljekset olivat lyöneet kumpaakin miekalla, sotilaat ampuivat. Kaksi, kolme laukausta kuhunkin, Soe Chay kertoi.

Toinen haudankaivaja, joka ei halunnut nimeään julki, vahvisti, että sotilaat ampuivat jotkut miehistä.

Armeijan lausunnossa 10. tammikuuta sanottiin, että veljekset ja kolmas kyläläinen olivat ”leikanneet Bengalin terroristit” miekoilla, ja sitten kaaoksen keskellä neljä sotilaista oli ampunut vangittuja.

– Tapaukseen osallistuneita kyläläisiä ja voimankäyttösääntöjä rikkoneita turvallisuusjoukkojen jäseniä vastaan ryhdytään toimenpiteisiin, lausunnossa sanottiin, tarkentamatta mitä voimankäyttösäännöillä tarkoitettiin.

Tun Aye, toinen Maung Nin pojista, on pidätetty murhasyytteiden nojalla, hänen asianajajansa kertoi 13. tammikuuta. Kun Reuters otti yhteyttä asianajajaan 8. helmikuuta, hän kieltäytyi lisäkommenteista. Reuters ei tavoittanut toista veljeksistä.

Lokakuussa Inn Dinin paikalliset osoittivat Reutersin toimittajille paikan, jossa he kertoivat tappamisen tapahtuneen. Toimittajat löysivät tuoreen uran, joka johti pehmeässä maassa olevien luiden luo. Joidenkin luiden ympärillä oli vaatetusta sekä narua, joka oli samannäköistä kuin vangittujen miesten ranteissa valokuvissa näkyvä naru. Paikalla leijui kuoleman haju.

STRINGER

https://is.mediadelivery.fi/img/300/090c866e9f7a404fb52aec320b9521ca.jpg
Asiantuntijat ovat tunnistaneet nämä ihmisluiksi.

Reuters näytti kuvia paikalta kolmelle oikeuslääketieteen asiantuntijalle: Homer Venters on Physicians for Human Rightsin ohjelmajohtaja, Derrick Pounder on patologi, joka on konsultoinut Amnesty Internationalia ja YK:ta, ja Luis Fondebrider kuuluu Argentiinan oikeuslääketieteelliseen ryhmään, joka tutki maan sotilasjuntan aikana 1970–80-luvulla surmattujen hautoja. Kaikki löysivät kuvista ihmisen jäänteitä, joihin kuului rintarankaa, kylkiluita, lapaluita, reisiluita ja sääriluita. Pounderin mukaan joukossa saattoi olla myös joitakin eläimen luita.

Rakhinen buddhalainen kylänvanhin antoi Reutersille valokuvan, jossa näkyy tilanne teloituksen jälkeen. Kuvassa 10 rohingya-miestä on vaatteissa, joissa he olivat myös aiemmissa kuvissa, ja heidät on sidottu toisiinsa samalla keltaisella narulla. He makaavat pienessä kuopassa maassa, ympärillä on runsaasti verta. Islamin opettaja Abdul Malikin pää näyttää katkaistun irti vartalosta. Opiskelija Abululla on ammottava haava kaulassaan. Kumpikin vamma vastaa Soe Chayn kuvausta.

Patologi Fondebriderin mukaan kahden ruumiin vammat ovat syntyneet käyttäen ”machetea tai jotain terävää kaulan alueelle”.

Jotkut perheenjäsenet eivät tienneet, että miehet oli tapettu, ennen kuin Reuters löysi heidät Bangladeshista tammikuussa.

– En pysty kuvailemaan tunteitani. Aviomieheni on kuollut, sanoi Rehana Khatun.

– Mieheni on poissa ikuisesti. En halua mitään muuta kuin oikeutta hänen kuolemansa jälkeen.

Inn Dinissä kylänvanhin selitti päätöstään antaa Reutersille todisteita murhista.

– Haluan olla avoin. En halua tällaista tapahtuvan tulevaisuudessa.

Raportin julkaisun jälkeen YK ja Yhdysvallat ovat vaatineet riippumatonta tutkintaa tapauksista. YK:n pääsihteeri ja Yhdysvallat on vedonnut Reutersin toimittajien vapauttamiseksi, mutta toistaiseksi turhaan. Myanmar ilmoitti viime sunnuntaina, että vangittujen muslimien surmista Rakhinen osavaltiossa epäillään yhteensä seitsemää sotilasta, kolmea poliisia ja kuutta kyläläistä, mutta epäilyt eivät liity Reutersin juttuun. Tietoja epäillyistä tai heihin kohdistuvista syytteistä ei ole kerrottu.

Käännös: Jari Alenius/IS