TIEDE 21.4. 16:02

BBC: Pyreneiltä löytyi tuntemattoman eläimen jalanjäljet – avainasemassa massasukupuuton jälkeen?

BBC:n mukaan vuorilta löytyneiden jälkien uskotaan kuuluvan dinosaurusten ja krokotiilien esi-isälle.

Eudald Mujal/PLOS

Noin 250 miljoonaa vuotta sitten eläneen matelijan jalanjäljet löytyivät fossiileista Pyreneiden vuoristosta, kertoo BBC.

Tutkijoiden mukaan nyt ensi kertaa tavattu laji oli osa eläinkantaa, josta krokotiilit ja dinosaurukset kehittyivät evoluution myötä.

Matelija eli aikakaudella, jolla planeetta toipui yhä massasukupuutosta, joka vei mukanaan lähes kaikki eläinlajit. Nyt tehdyn löydön uskotaan viimein valottavan sitä, kuinka osa eläimistä onnistui kehittymään, sopeutumaan ja levittäytymään maapallolle tuhon jälkeen.

Noin 252 miljoonaa vuotta sitten massiivinen sukupuutto vei mukanaan eläimiä maasta ja meriltä. Noin 90 prosenttia kaikista lajeista katosi maapallolta.

Sukupuuton aikaan maa oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Esimerkiksi mantereet muodostivat vielä tällöin yhden suuren mantereen, supermanner Pangean.

Eudal Mujal/PLOS

Toiveissa luulöytöjä

Eudald Mujalin johtama barcelonalaisen yliopiston tutkimusryhmä tutki fossiloituneita jalanjälkiä, joiden uskotaan olevan jopa 250 miljoona vuotta vanhoja.

Useimmat ryhmän löytämistä jäljistä olivat krokotiilien ja dinosaurusten esi-isien jättämiä eli archosauromorhpheja. Osa jäljistä saattaa kuulua myös euparkerioille, jotka olivat pieniä dinosaurusten sukulaisia ja joiden jäänteitä on tavattu Puolan, Venäjän, Kiinan ja Etelä-Afrikan alueilta.

Suurin osa löydetyistä jäljistä on pieniä, noin puolen metrin pituisia, mutta osa yli kolmimetrisiä.

Jälkien joukosta löytyi uudenlainen jalanjälki, jonka uskotaan kuuluvan tähän asti tuntemattomalle matelijalajille. Tutkijat nimesivät tuoreen löydöksen nimellä prorotodactylus mesaxonichnus.

Tutkijoiden mukaan noin puoli metriä pitkä eläin kulki neljällä jalalla ja jätti usein peräänsä myös jäljen hännästään. Tutkijat uskovat, että nyt löydetyn lajin kaltaiset archosauromorphit hallitsivat jokien rantoja Pyreneillä.

Lajin uskotaan olevan avainasemassa ekosysteemien ja lajien selviytymisen selvittämisessä sukupuuton jälkeen.

Nyt tutkijat pyrkivät löytämään jäljet jättäneen matelijan fossiloituneita luita alueelta.