19/50
TERVEYS
Päivitetty: 14.11. 17:33

6 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat juomasta maitoa

MAITO Parjattu, promottu maito. Mistähän muusta ruoka-aineesta on ollut viime vuosina yhtä paljon vääntöä?

Video ei ole katsottavissa laitteellasi.

Jotkut vannovat maidon nimeen, mutta edes kaikki ravitsemuksen asiantuntijat eivät enää suosittele maidon juomista.

– Saman ravinnon saa esimerkiksi juustosta, jogurtista ja piimästä. Maidon juonnissa ei sinänsä ole mitään erityistä terveysvaikutusta, laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen sanoo.

Ruotsalaistutkijoilta tuli alkuvuodesta jopa väite, että maito lisäisi ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Mitä tapahtuu, jos lakkaa juomasta maitoa?

Kysyin asiaa laillistetulta ravitsemusterapeutilta Hanna Partaselta.

1. Ei välttämättä yhtään mitään. Piste.

Toisaalta: jos uskot vankasti maidon pois jättämisen aiheuttavan hyviä asioita, se voi näkyä olossasi.

2. Vatsavaivat voivat helpottua

Jos vatsa vaivaa, et ehkä kestä maidon sokeria eli laktoosia. Laktoosi voi aiheuttaa tukalan olon myös silloin, jos kärsit ärtyvän suolen oireyhtymästä, sillä se on niin sanottu huonosti sulava eli FODMAP-hiilihydraatti. FODMAP-hiilihydraatit voivat aiheuttaa kiusallisia ja kivuliaitakin suolisto-oireita sekä turvotusta.

Maidon proteiini kaseiini voi myös aiheuttaa ongelmia. Joillekin kuitenkin sopii maidosta tehtyä heraproteiini, jossa on usein hyvin vähän tai ei lainkaan kaseiinia.

3. Tukkoisuus saattaa lievittyä

Maitotuotteiden on sanottu lisäävään liman erityistä hengitysteissä. Jos olosi on jatkuvasti tukkoinen, oireesi voivat lievittyä, jos jätät maidon pois ruokavaliosta.

– Tästä löytyy kuitenkin hyvin ristiriitaista tutkimusta, sillä eniten oireita katosi niillä, jotka luulivat reagoivansa maitoon. Mitatusti eroja ei löytynyt, Partanen kertoo.

4. D-vitamiinin, kalsiumin ja jodin saanti vähenee

Vitamiineissa ja hivenaineissa lienee maidon tärkein ravitsemuksellinen anti. Jos korvaat maidon kasvipohjaisella juomalla, kuten soijamaidolla, voit saada entiseen malliin D-vitamiinia ja kalsiumia. Kaikissa kasvipohjaisissa maidoissa ei lisäyksiä kuitenkaan ole. D-vitamiinia kannattaa silloin ottaa purkista.

Kalsiumia saat kasvikunnan tuotteista ja pähkinöistä sekä siemenistä. Hyviä jodin lähteitä ovat esimerkiksi kala ja äyriäiset. D-vitamiinia ja kalsiumia tarvitaan muun muassa luuston hyvinvointiin, jodia kilpirauhasen toimintaan. Ne kaikki ovat ihmiselle välttämättömiä.

5. Iho-oireet, kuten akne, voivat rauhoittua

Maitotuotteiden pois jättäminen voi rauhoittaa ihoa.

– Tutkimusnäyttö tämänkin osalta on hyvin ristiriitaista ja hyviä kontrolloituja tutkimuksia ei ole aiheesta tehty. Yksilöllisiä eroja varmasti löytyy tästäkin paljon, Partanen sanoo.

Lue lisää: Marjan akne parani ruokavalioremontilla.

6. Rauta imeytyy paremmin

Runsas maitovalmisteiden käyttö eli käytännössä kalsiumin saanti voi estää raudan imeytymistä. Esimerkiksi kestävyysliikunta ja kuukautiset huventavat rautavarastoja.

Entä sitten niin sanottu matala-asteinen tulehdus?

Massiivinen tutkimusnäyttö osoittaa, että maito ja maitotaloustuotteet ovat neutraaleja tai jopa tulehduksilta suojaavia.