14/50
TERVEYS
21.4. 14:37

Onko sinulla aina nälkä? Syy voi olla yhdessä ruoka-aineessa

SUOLA Paljon suolaa sisältävä ruokavalio voi olla yhteydessä lisääntyneeseen ruokahaluun.

Colourbox

http://is.mediadelivery.io/img/300/9a43920d831841e98918eac257fe92ac.jpg
Suola voi lisätä ruokahalua.
Usein sanotaan, että suolainen ruoka saa janoiseksi. Health.com-terveyssivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan pitkäaikainen runsas natriumin syöminen kuitenkin vähentää vedenjuontia.

Toinen mielenkiintoinen löydös on, että korkea natriumtaso saa aikaan myös näläntunnetta, joka voi lihottaa. Tutkimus esiteltiin Journal of Clinical Investigation -julkaisussa.

Saksalaiset ja amerikkalaiset tutkijat seurasivat kymmentä venäläistä kosmonauttia, jotka osallistuivat lentosimulaatioon vuosina 2009–2011. Miehet elivät tarkoin kontrolloidussa ympäristössä kuukausia, joten tilanne oli ihanteellinen tutkimusten kannalta.

Tutkijat halusivat selvittää, mitä tapahtuisi, jos tutkittujen päivittäistä suolamäärää laskettaisiin 12 grammasta kuuteen grammaan. Oletuksena oli, että miehet joisivat vähemmän vettä, kun suolan määrää lasketaan. Tulosten mukaan miehet joivat kuitenkin vähemmän vettä kuin silloin, kun he saivat enemmän suolaa ruoastaan.

Tutkija, lääketieteen ja molekyylibiologian ja biofysiikan apulaisprofessori Jens Titze Vanderbiltin yliopistosta kertoo, että löydökset olivat odottamattomia, mutta eivät yllättäviä.

– Käy järkeen, että runsassuolaisessa ruokavaliossa elimistö haluaa estää nesteen poistumista kehosta. Tämän vuoksi munuaisten täytyy löytää keino lisätä vesipitoisuutta, ja kun vesipitoisuus kehossasi on suuri, olet vähemmän janoinen, Titze kertoo.

Suola lisää ruokahalua

Miesten huomattiin olevan myös nälkäisempiä, kun he saivat ruoastaan enemmän suolaa, vaikka he saivat saman määrän kaloreita ja ravintoaineita. Titzen mukaan tämä saattaa johtua siitä, että keho tarvitsee enemmän energiaa sitoakseen vettä.

– Uskon, että jos olisimme tarjonneet kosmonauteille enemmän ruokaa, he olisivat syöneet yli tarpeidensa ja lihonneet, Titze sanoo.

Titze huomauttaa, että suolan lyhytaikaiset vaikutukset ovat tutut.

– Jos laitat suolapähkinöitä baarissa asiakkaan eteen, ostaa tämä todennäköisesti enemmän juomia. Tutkimuksemme osoitti kuitenkin että yli kuukauden tai jo 24 tunnin jälkeen keho alkaa säästää enemmän vettä ja kuluttaa sitä vähemmän, Titze kertoo.

Suola voi nostaa sairauksien riskiä

Liika suolan syöminen voi aiheuttaa myös monia terveyshaittoja, kuten sydän- ja verisuonitauteja.

Sisätautien erikoislääkäri ja tutkimusprofessori Antti Jula kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että suomalaiset ylittävät nykyisten ravitsemussuositusten mukaisen suolansaannin roimasti. Naiset saavat ruoastaan suolaa noin 7,5 grammaa ja miehet 10, kun suolaa tulisi saada alle viisi grammaa päivässä.

– Suolaa saamme elintarvikkeiden ja valmistuotteiden mukana sekä ulkona syödessä. Noin 80 prosenttia suolasta tulee kodin ulkopuolelta, Jula kertoo.

Jos haluat vähentää suolankäyttöä, katso täältä Julan 10 helppoa vinkkiä.