22/50
TERVEYS
19.4. 18:45

Korkeasta kolesterolista voi kärsiä tietämättään – 7 tapaa laskea sitä

KOLESTEROLI Kolesteroliongelmat eivät ole vähentyneet Suomessa – päinvastoin.

Colourbox

http://is.mediadelivery.io/img/300/cb56bd4a12e84bd8bf6ba8b2cd349a7e.jpg
Kolesteroliarvot selvitetään verikokeella.
Dosentti ja ylilääkäri Juhani Kahri kertoi Ilta-Sanomille, että nuorempien ihmisten kolesteroliarvoja uhkaa roskaruokakulttuuri.

Time-lehti keräsi yhteen seitsemän tapaa saada kolesteroli laskemaan.

1. Mittauta kolesteroliarvosi

Kahri kertoi Ilta-Sanomille, että nuorten kolesterolia tulee harvoin seulottua ja korkea kolesteroli tulee esiin vahingossa. Perintötekijöiden perusteella voidaan kuitenkin usein ennustaa, onko jälkikasvun kolesteroli myös korkea.

– Jos vanhemmilla on todettu korkea kolesteroli tai sukulaisilla on ilmennyt sydänkohtauksia tai aivoinfarkteja, kannattaa tutkimuksiin hakeutua mitä pikimmiten, Kahri kertoo.

Korkeaa kolesterolia on vaikea nähdä ulospäin, joten verikokeella käyminen voi olla hyvä tapa saada selvyys asiasta. Jos korkeaa kolesterolia ei hoideta, voi se aiheuttaa verisuonten ahtautumista, joka voi johtaa sydän- tai aivoinfarktiin.

2. Ota selvää, mitä kolesteroliarvot tarkoittavat kohdallasi

Kolesteroli on jaettu hyvään (HDL) ja huonoon (LDL) kolesteroliin. Näistä erityisesti huonoa kolesterolia tulisi seurata. Riippuu paljon ihmisestä, mitä pidetään korkeana kolesterolina.

Suomalaisilla kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa. Siitä noin 70 prosenttia on pahaa ja 20–25 prosenttia hyvää. Kahri kertoo, että yleisten suositusten mukaan LDL:n tulisi olla alle 3, mutta sydän- ja verisuonisairautta sairastavalla saman luvun tulisi olla alle 1,8.

Jos kolesteroliarvot ovat koholla, kannattaa asia ottaa esille lääkärin kanssa ja keskustella, miten se mahdollisesti vaikuttaa terveyteesi.

3. Syö enemmän sydänystävällisiä ruokia

Jos haluat laskea kolesteroliasi, terveellinen ruokavalio voi auttaa. Tutkimusten mukaan punaisen lihan ja prosessoitujen ruokien vähentäminen ja hedelmien, vihannesten ja täysjyvän lisääminen voi vaikuttaa positiivisesti kolesteroliarvoihin. Samalla kyseinen ruokavalion muuttaminen voi vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Vältä transrasvoja, sillä ne alentavat hyvää kolesterolia ja nostavat huonoa. Syö mieluummin tyydyttymättömiä rasvoja, kuten oliiviöljyä. Myös rasvaiset kalat, kuten lohi ja tonnikala kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota.

– Huomion kiinnittäminen ruokavalioon ei tarkoita, että sinun pitäisi jättää kaikki, mistä pidät. Se tarkoittaa, että sinun tulisi syödä oikein suurin osa ajasta ja herkutella pitämilläsi ruoilla silloin tällöin, tohtori Mary Ann Bauman kertoo Timelle.

4. Lisää liikuntaa

Liikunnan lisääminen voi auttaa kontrolloimaan painoa ja pitämään sydämen ja verisuonet terveinä, mikä taas voi auttaa pitämään kolesterolin kurissa. Terveyden kannalta suositellaan liikkumaan vähintään puoli tuntia vähintään viitenä päivänä viikossa.

Kevyt liikunta ei välttämättä auta alentamaan kolesterolia, vaan Baumanin mukaan tulisi tähdätä 40 minuuttia kestävään intensiiviseen, aerobiseen liikuntaan kolmesta neljään kertaan viikossa.

5. Vältä tupakointia, stressiä ja huonoja yöunia

Nikotiini supistaa verisuonia ja kiihdyttää sydämen sykettä, jolloin sydämen työmäärä kasvaa. Tupakka lisää myös haitallisen kolesterolin osuutta veressä. Nämä yhdessä lisäävät taas verisuonten seinämiin kertyvien plakkien muodostumista. Tupakoivalla on kaksinkertainen riski sydäninfarktiin ja aivoinfarktiin.

Stressin vähentäminen ja riittävä uni ovat taas erittäin tärkeitä asioita sydämen terveydelle.

6. Harkitse lääkitystä

Riippuen kolesteroliarvoista ja riskitekijöistä, lääkäri voi määrätä lääkityksen kolesterolin laskemiseen. Statiinilääkitys on yleisin hoitomuoto kolesterolin laskemiseen. Lääkityksellä saadaan huonoa kolesterolia laskettua usein 30–50 prosenttia.

Statiinilääkityksen yhteydessä puhutaan usein sivuvaikutuksista. Ylilääkäri Kahrin mukaan osa tapauksista on lääkkeillä pelottelua, eikä lääkitystä haluta aloittaa sivuvaikutusten pelossa.

– Sivuvaikutuksia esiintyy noin 10 prosentilla, mutta niistä päästään lähes aina eroon lääkettä vaihtamalla. Sivuvaikutukset eivät ole hyvä perustelu jättää käyttämättä lääkitystä, Kahri kertoo.

7. Aloita muutokset heti

Baumanin mukaan ei kannata odottaa, että lääkäri kertoo kolesterolin olevan korkea, tai että on kokenut aivohalvauksen tai sydänkohtauksen.

– Nuorten ihmisten tulisi kiinnittää huomiota asiaan. Riskitekijät ovat lisääntyneet yhä nuoremmilla lapsilla, Bauman kertoo.

Baumanin mukaan tämän vuoksi jokaisen tulisi tietää kolesteroliarvonsa, kun ikää on kertynyt 20 vuotta.

– Ihmiset ajattelevat, että heidän ei tarvitse huolehtia asiasta, koska he ovat nuoria, eikä heillä ole sukurasitetta. Hyvät geenit eivät kuitenkaan auta, jos tekee vääriä päätöksiä, ja seuraukset voivat ilmaantua aiemminkin kuin oletit, Bauman huomauttaa.

Lähteet: Time , Duodecim Terveyskirjasto, IS-arkisto