31/50
TERVEYS
12.4. 7:04

Kahvin nauttiminen pienentää diabetesriskiä – IS listasi ”mustan kullan” 6 terveysvaikutusta

KAHVI Lisääntynyt kahvinjuonti saattaa vähentää riskiä sairastua esimerkiksi maksasyöpään.

Ilta-Sanomat kertoi eilen laajassa artikkelissa kahvin nauttimisen tutkituista terveysvaikutuksista, kuten pienenneestä riskistä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Voit lukea artikkelin tästä.

Listasimme tämän lisäksi kuusi tutkittua terveysvaikutusta, joita kahvilla on.

1. Pienentää aivohalvauksen riskiä

Tutkimusten mukaan kohtuullinen kahvinjuonti saattaa pienentää aivohalvauksen riskiä ja rajoittaa aivohalvauksen aiheuttamia haitallisia seurauksia. Suomalaisessa prospektiivisessa tutkimuksessa, johon osallistui 26 556 tupakoivaa miestä, riski sairastua aivohalvaukseen pieneni 12 %, kun kahvia nautittiin 4–5 kupillista päivässä. 

2. Alzheimerin taudin riski pienenee

Suurin osa ihmisillä tehdyistä epidemiologisista tutkimuksista osoittaa, että säännöllinen, elinikäinen kahvinjuonti/kofeiinin saanti pienentää Alzheimerin taudin riskiä erityisesti ikääntyneillä. Vuonna 2012 julkaistun tapaus-verrokkitutkimuksen mukaan sekä ihmisillä että eläimillä tehdyt tutkimukset viittaavat kofeiinin suojaavan Alzheimerin taudilta. 

3. Maksasyövän riski pienenee

Kolmen meta-analyysin mukaan prospektiiviset väestötutkimukset sekä tapaus-verrokkitutkimukset osoittavat, että kahvinjuonnin ja maksasyövän välillä on käänteinen yhteys. Tulokset viittaavat siihen, että lisääntynyt kahvinjuonti saattaa vähentää riskiä sairastua maksasyöpään.

4. Parkinsonin taudin oireet kuriin

Professori Bertil Fredholm Karoliinisen Instituutin fysiologian ja farmakologian laitokselta on havainnut, että kahvin sisältämä kofeiini vähentää Parkinsonin taudin oireita. Kahvia ja kofeiinia runsaasti nauttivien tiedetään säästyvän Parkinsonin taudilta tavanomaista todennäköisemmin. Tutkimustuloksia esiteltiin Neurology-lehdessä vuonna 2012.

5. Parantaa fyysistä suorituskykyä

Kahvinjuonnin vaikutukset urheilusuoritukseen liittyvät kofeiiniin, eivät niinkään itse kahviin. Tutkimuksissa on saatu selvää näyttöä siitä, että kofeiini vaikuttaa ergogeenisesti eli parantaa fyysistä suorituskykyä.

6. Mieliala kohenee

Kofeiini piristää ja virkistää. Se parantaa keskittymiskykyä ja jopa kohentaa mielialaa. Pieni kofeiinimäärä lisää hyvänolon tunnetta, rauhallisuutta ja tyytyväisyyttä.

 

Lähteet: kahvijaterveys.fi, terveyskirjasto.fi