11/50
YRITTÄJÄ
21.4. 22:06

Ikea-johtaja: Lihapullat ovat parhaita sohvamyyjiämme

Joka kolmas asiakas menee Ikeaan ensisijaisesti syömään. Fast Company -lehden mukaan huonekalujätin ravintolat ovat niin suosittuja, että Ikea voisi perustaa ravintolaketjun.

Antti Aimo-Koivisto

http://is.mediadelivery.io/img/300/59833b23952b40d3b9e3132aeeec418f.jpg
Ruotsalaisen Ikea-ketjun Yhdysvaltain ruokaliiketoimintojen johtajan Gerd Diewaldin mukaan nälkäisten asiakkaiden kanssa on vaikea tehdä kauppoja.

– Kutsumme lihapullia ”parhaiksi sohvamyyjiksemme”, hän kertoo Fast Companylle, joka on selvittänyt Ikean tulevaisuudensuunnitelmia.

Vaikka Ikean alkuperäinen idea olisi ollut pitää asiakkaat kylläisinä, jotta he täyttävät keltaiset ja siniset kassinsa mahdollisimman täyteen, ruoasta on tullut sille yhä keskeisempi myyntiartikkeli.

Fast Company kertoo, että yhtiössä on puhuttu itsenäisten Ikea-ravintoloiden perustamisesta kaupunkien keskustoihin. Muutenkin Ikea suuntaa kaupunkien laidoilta yhä enemmän kohti keskustaa.

Viime vuonna 650 miljoonaa ihmistä 48 eri maassa söi Ikea-ruokaa. Yhtiön koko liikevaihdosta noin viisi prosenttia tuli ruuasta ja sitä myytiin noin 16 miljardin Ruotsin kruunulla eli 1,7 miljardilla eurolla.