AJANKOHTAISTA 6.4.2016 20:07

Henkilökunta paljastaa ravintoloiden kirjoittamattomat säännöt – ”Uskomatonta, mitä kaikkea näkee”

RAVINTOLAT Ravintolatyöntekijät näkevät päivittäin työssään monenlaista. Joillekin asiakkaille ravintolailta vaikuttaa olevan ”elämän ja kuoleman kysymys”.

Colourbox

https://is.mediadelivery.fi/img/300/2086cd512d114e58b91efe5ed98ef134.jpg
Ravintolan henkilökunta pääsee todistamaan monenlaista. He toivovat asiakkailta huomiointia, ystävällisyyttä ja suoraa palautetta.
Kun tekee lauantai-illalle varauksen hienoon ravintolaan, odottaa aterialta ja koko illalta tietysti paljon. Tämä ei kuitenkaan oikeuta toimimaan vain ja ainoastaan omaa etua ajatellen.

Toisaalta finediningiin tottumattomalle illanvietto saattaa myös tuntua ylitsepääsemättömältä erilaisten etikettisääntöjen viidakolta.

Washington Post kirjoittaa Redditissä käydystä keskustelusta, jossa ravintola-alan ammattilaiset ovat jakaneet omat, taatusti käytännössä satoja kertoja sopiviksi testatut vinkkinsä ravintolakävijöille.

1. Ole huomaavainen tarjoilijaasi kohtaan

Totta kai illallisella haluaa keskittyä seuralaisiinsa, mutta myös tarjoilija pitäisi huomioida.

– Ei ole mitään pahempaa kuin se, ettei halua keskeyttää pöydässä käytävää keskustelua, mutta ei kuitenkaan samalla voi sitten ottaa pöydän tilausta vastaan, ravintoloitsija Jeff Strine neuvoo.

Hänen mukaansa on myös parasta antaa tarjoilijan itse kerätä pöydästä astiat, eikä nostella niitä hänelle.

Colourbox

https://is.mediadelivery.fi/img/300/05ba58c578df4e57bef604f5c9deac76.jpg
2. Ole huomaavainen myös kaikkia muita kohtaan

Elämä älypuhelinten kanssa on saanut meidät näpyttämään luurejamme kaikissa mahdollisissa paikoissa – myös hienoissa ravintoloissa.

Ruoka-annoksesta voi ottaa kuvan Instagramiin, mutta puhelimet kannattaa pitää äänettömällä ja vaikkapa kannettavan tietokoneen nostaminen pöydälle on ehdottomasti huonoa käytöstä.

Häiriötä tuo joskus myös asiakkaiden käytös, ravintolapäällikkö Joseph Cerione kertoo.

– Yhtä häiritseviä ovat asiakkaat, joiden välinen tunnelma käy liian intiimiksi. On uskomatonta, mitä kaikkea ravintoloissa näkee.

3. Kunnioita ruokalistaa

Ravintolan omistaja Ruth Gresser muistuttaa, että ruokalistat ovat tarkkaan harkittuja ja annoksien ainekset samoin.

– Joten jos yrität muokata sitä, kokonaisuus ei välttämättä toimi.

Toki jonkin ainesosan voi pyytää jättämään annoksesta pois, mutta liiallinen muuntelu ei ole soveliasta.

Colourbox

https://is.mediadelivery.fi/img/300/b4a90d3abcf54f159bd9c8662ea5632e.jpg
4. Kerro suoraan allergioista

Mikäli kärsii hengenvaarallisesta allergiasta ja epäilee, että tieto siitä voisi olla ravintolalle hyödyllinen jo ennen paikalle saapumista, mikään ei estä soittamasta jo ennakkoon ja kertomasta asiasta.

Yleisesti ottaen ravintolat käsittelevät allergioita hyvin, ja annoksia pystytään mukauttamaan. Älä kuitenkaan valehtele olevasi allerginen jollekin ainesosalle, josta et vain satu pitämään.

– Jos et voi sietää jotakin ruokaa, kysy tarjoilijaltasi neuvoa. Keittiö voi mahdollisesti silti muokata annosta, Ruth Gresser ohjeistaa.

5. Jos et ole tyytyväinen johonkin, sano se heti

Kohteliaisuus on aina tärkeä muistaa, mutta ravintolan henkilökunta on paikalla sinua varten. Asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen on heidän työtään.

– He haluavat olla varmoja, että asiakas on lähtiessään tyytyväinen. Ravintolapäällikkö haluaa paljon mieluummin puhua mahdollisista ongelmista tai valituksista kanssasi paikanpäällä ravintolassa kuin saada seuraavana päivänä puhelinsoiton tai sähköpostiviestin, tai vielä pahempaa, lukea asiasta internetistä, Jeff Strine toteaa.

Colourbox

https://is.mediadelivery.fi/img/300/45f2732a73a84711a4796e7788c12f56.jpg
6. Ole joustava ja mukava

Hyvin monet haluavat aloittaa illallisensa esimerkiksi kello 19. Mikäli pystyy joustamaan hieman suuntaan tai toiseen, helpottaa paljon ravintolan varaustilannetta.

Tärkeää on myös saapua ravintolaan paikalle mahdollisimman yhtäaikaisesti seurueensa kanssa, jotta tarjoilijoiden ei tarvitse käydä hakemassa tilauksianne montaa kertaa erikseen.

Ravintolapäällikkö Joseph Cerione korostaa myös sitä, että yleinen ystävällisyys vie pitkälle.

– Joskus tuntuu, että illalliskokemuksesta tulee asiakkaille lähes elämän ja kuoleman kysymys. Yritämme luoda hauskan, ikimuistoisen kokemuksen, emme ole suorittamassa leikkausta. Mukavuudella pääsee pitkälle. Syö, juo, ja ole iloinen.

Miten käyttäydyt ravintolaillallisella tai millaista käytöstä olet havainnut naapuripöydissä?

Pitäisikö suomalaista ravintolakulttuuria muokata tai kehittää jotenkin? Millaisia ravintolakävijöitä me olemme? Keskustele.