AJANKOHTAISTA 18.6.2014 9:57

Viikon trendiherkku: Chiasiemenet ovat herkkävatsaisen hemmotteluruokaa

TRENDIHERKKU Tämä pieni voimasiemen on täynnä potkua.

https://is.mediadelivery.fi/img/300/afb87f125ba04d2fa55b0c19f800e941.jpg
Chiapuurossa maistuvat vadelma ja mansikka.
Superruoaksikin kutsuttu chiasiemen maistuu yhtä useamman lautasella. Pienen pieni harmaa-mustavärinen siemen on kotoisin Etelä-Amerikasta, jossa se on kuulunut paikallisväestöjen ruokavalioon todella pitkään. Jo muinaisten soturikansojen asteekkien aikoina chiasta on saatu voimaa ja kestävyyttä. Sana chia tarkoittaa myös voimaa ja voimaannuttamista.

Pieneen määrään siemeniä mahtuu hurjasti positiivisia asioita. Ne ovat gluteenittomia, pehmeitä maultaan ja niissä on aimo annos kuitua, proteiinia, vitamiineja, antioksidantteja ja hyvä rasvahappokoostumus.

Pienestä määrästä saat hurjan ravintopommin. Korkean kuitupitoisuutensa ja pehmeän makunsa vuoksi ne sopivat todella hyvin herkkävatsaiselle herkuttelijalle.

Syö chiaa liotettuna. Siemenet turpoavat nesteessä ja niistä muodostuu hyytelömäinen seos, jonka voi syödä sellaisenaan tai siihen voi sekoittaa joukkoon marjoja tai muita makuaineita. Suositusannos on 15 g päivässä eli noin 1-2 rkl.

Turvonneet chiasiemenet pitävät nälän loitolla todella pitkään ja nostavat verensokeria tasaisesti. Jo kahdesta ruokalusikallisesta saat hurjan määrän kuituja, proteiinia ja hyviä rasvahappoja. Laita muutama ruokalusikallinen siemeniä nesteeseen esim. veteen, manteli- tai kookosmaitoon ja liota 5-15 minuuttia. Chiasiemenet sitovat itseensä nestettä jopa 12-kertaisen määrän, joten muista liottaa ne ennen syömistä.

Chiasiemenistä ja marjoista voi tehdä myös hillon. Tätä hilloa ei keitetä. Hillomainen koostumus tulee turpoavasta chiasiemenestä. Näin saat vähän terveellisempää hilloa ilman sokeria ja marjojen ravinteetkin säilyvät, kun hilloa ei keitetä.
Uutuussarjassa esitellään joka keskiviikko yksi ruokamaailman kuumista raaka-aineista ja annetaan helppo resepti sen valmistamiseen kotikeittiössä.