RUOKALA 7.8.2012 12:35

Keitä viinimarjat mehuksi ja herkuttele piirakalla

Marjapensaat pullistelevat satoa. Nauti värikkäistä marjaherkuista nyt tuoreeltaan tai säilö ne talven varalle.

Ulla-Maija Lähteenmäki

http://is13.snstatic.fi/img/300/1288490108561.jpg
Mustaherukka-suklaakakku koristellaan jäädytetyillä marjoilla ja valkosuklaalastuilla.
Jos jauhopeukalosi syyhyää, viinimarjoista syntyy ihana piirakka tai mehu todella helposti.

– Perinteisesti herukoista on keitetty mehua, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta varastoida kymmenittäin mehupulloja. Isojen marjamäärien keittäminen voi muutenkin tuntua vaivalloiselta. Kun pakastaa marjoja, niistä voi keittää mehua pitkin vuotta aina tarpeen tullen, sanoo kotitalousopettaja Pirjo Toikkanen.

Marjamehun keittäminen onnistuu myös ilman mehumaijaa. Esivalmistele mehun teko hyvin ja huomaat kuinka helppoa se onkaan.

– Kattilaan laitetaan pari litraa marjoja ja puoli litraa vettä, ja niitä keitetään noin 20 minuuttia. Sen jälkeen mehu siivilöidään harsokankaan läpi ja siihen lisätään sokeria maun mukaan. Sitten mehu kuumennetaan uudelleen kiehumispisteeseen ja pullotetaan.

Isompien mehumäärien valmistaminen käy helpoimmin kolmiosaisella höyrymehustimella. Marjat ja sokeri laitetaan kattilan ylimpään osaan, ja kun alimmaisessa osassa keitetään vettä, marjoista irtoava mehu kertyy keskiosaan, josta se valutetaan suoraan pulloihin.

Herukkapiirakka rapsakalla kookosmurukuorrutuksella ja vaniljajäätelöllä on loppukesän ehdoton herkku. Punaviinimarjoista syntyy myös kakku ilman uunia. Katso reseptit Ruokalsta.

Herukat sisältävät flavonoideja

Herukoiden terveellisyys ei ole pelkkä uskomus, sillä marjat sisältävät tutkitusti vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuitua. Sen sijaan niissä ei ole rasvaa, eikä niistä saa turhia kilokaloreita. Erityisen terveellisiä marjat ovat sisältämiensä polyfenolisten yhdisteiden vuoksi.

– Polyfenolisilla yhdisteillä, tutummin flavonoideilla on elimistöä suojaavaa ja mikrobitoimintaa ehkäisevää vaikutusta. Tehokkaimman hyödyn näistä luonnon hyvää tekevistä aineista saa, kun syö marjoja joka päivä parin desin verran, muistuttaa Toikkanen.

Nykysuositusten mukaan tavoitteena olisi syödä kaikkiaan puoli kilo kasviksia päivässä. Aamu alkaa raikkaasti esim. marjasmoothiella. Pyöräytä tehosekoittimessa marjoja ja jogurttia tai rahkaa. Sekoita joukkoon halutessasi siemeniä tai leseitä.

Muista myös vispipuuro ja marjakiisselit. Ne ovat helppoja valmistaa ja maistuvat koko perheelle.

Viinimarjareseptejä

Ulla-Maija Lähteenmäki

http://is13.snstatic.fi/img/300/1288490110376.jpg
Säilö marjat talven herkkuhetkiä varten.

Jukka Lehtinen

http://is11.snstatic.fi/img/300/1288490111490.jpg
Herukkapiirakkassa on rapea kookoskuorrutus.