MUUT LAJIT 21.4. 7:49

Suomalaisen moottoriurheilutähden leuanvetosuoritus vetää hiljaiseksi – ”Sopii mennä koittamaan”

ENDURO Tähtikuljettaja Eero Remeksen valmentaja kertoo suojattinsa hurjasta harjoittelusta.

Heikki Saukkomaa

http://is.mediadelivery.io/img/300/827a011d2e304bd3963679a629bf6e5a.jpg
Eero Remes edustaa Tuusulan Moottorikerhoa. Hän on ajanut enduroa päälajinaan vuodesta 2008 alkaen.
Enduro vaatii huipputasolla äärimmäisen kovaa fysiikkaa, sillä kuljettajat ajavat vaikeissa olosuhteissa jopa 20 kilometriä pitkiä erikoiskokeita hurjilla nopeuksilla. Eero Remes kilpailee E2-luokassa moottoripyörällä, jonka paino on täydellä tankilla 120 kiloa.

Kolmatta peräkkäistä mestaruuttaan tavoitteleva Remes on harjoitellut kuntovalmentaja Jukka Viitasaaren alaisuudessa vuodesta 2008 alkaen. Viitasaari avaa muutaman esimerkin kautta, miten Remes harjoittelee pysyäkseen maailman parhaana ja kehittyäkseen edelleen.

Ajaessaan kuljettajat käyttävät käsiään todella paljon, mutta kytkimen ja kaasun sekä etujarrun sääteleminen tapahtuu pääasiassa vain etusormilla.

– Yhdellä erikoiskokeella Eero käyttää kytkintä vasemmalla etusormellaan noin 200 kertaa, mutta muilla sormilla on pystyttävä pitämään kahvasta kiinni, jotta tasapaino säilyy, Viitasaari sanoo ja antaa kouriintuntuvan esimerkin Remeksen käsivoimista.

– Eero pystyy vetämään keskisormilla, nimettömillä ja pikkusormillaan myötäotteella 26 leukaa. Sopii mennä koittamaan, millaista on tehdä toisto käyttäen vain kolmea heikompaa sormea, Viitasaari kertoo.

”Teräviä ykkösiä ja kakkosia”

Käsivoimien lisäksi endurossa tarvitaan vahvoja jalkoja ja keskivartaloa, koska ajaminen tapahtuu käytännössä pelkästään päkiöillä seisoen. Tärkeimmäksi kuntosaliharjoitteeksi Viitasaari nimeää kyykyn.

– Eero pystyy tekemään etupainoisen pohjakyykyn 110–120 kilolla. Se on lähes kaksi kertaa hänen oma painonsa.

Tommi Anttonen

http://is.mediadelivery.io/img/300/198bb1e65be248a0bca09999e327de92.jpg
Eero Remes kuvattuna Auttoisten erikoiskokeella Päijänteen ympäriajossa 25. maaliskuuta.

– Voimaharjoitteet ovat samanlaisia kuin mäkihyppääjillä, eli tehdään teräviä ykkösiä ja kakkosia isoilla raudoilla, jotta lihasmassa ei kasva liikaa. Keveys vaikuttaa sitkeyteen eli aerobiseen kuntoon.

Viitasaari huomauttaa, että vaikka kaasu pohjassa ja 170:n sykkeellä ajettavat erikoiskokeet vaihtelevat viidestä minuutista puoleen tuntiin, siirtymät mukaan lukien kuljettajat viettävät päivittäin pyörän selässä useita tunteja.

Kova tasatyöntäjä

Remeksen harjoittelu sisältää paljon hiihtoa, jossa työ tehdään pelkällä tasatyönnöllä selkä- ja jalkalihasten vahvistamiseksi.

– Eeron pisimmät tasatyöntölenkit ovat talvisin noin 30 kilometriä. Jos Eero olisi samalla viivalla kansallisten hiihtäjien kanssa, hän olisi hyvää tasoa tasatyönnöllä tehtävissä lyhyissä ylämäkivedoissa.

Viitasaaren silmän alla harjoituslenkit eivät ole pituudeltaan järisyttäviä, mutta kesto hirvittää peruskuntoilijaa. Sipoon korvessa kuluu helposti yhtäjaksoisesti kolmesta neljään tuntia.

– Yhtäjaksoinen jumputus ei kuulu lajiin, vaan tarkoitus on käydä läpi jyrkkiä nousuja ja alamäkiä. Urheilijan on pystyttävä lukemaan pinnanmuotojen vaihteluja myös väsyneenä, Viitasaari sanoo.

Remes läpäisi ensimmäisen testin voittamalla MM-kauden avauskilpailuna ajetun Päijänteen ympäriajon. Seuraava koetinkivi on luvassa viikonloppuna Espanjan Puerto Lumbrerasissa.

Heikki Saukkomaa

http://is.mediadelivery.io/img/300/9050455fb1314e2a8c19ea4737340357.jpg
Antti Hellsten, Eero Remes ja Steve Holcomb juhlivat Päijänteen ympäriajossa maaliskuussa. Miten kolmikon käy Espanjassa tänä viikonloppuna?