MUOTI & KAUNEUS 17.7.2012 6:05

Taloudellinen ahdinko saa naisissa aikaan erikoisen ”huulipunaefektin”

Toisin kuin voisi luulla, ulkonäön kanssa ei säästellä, vaikka raha olisikin tiukilla.

Image Source/Carsten Sander

http://is13.snstatic.fi/img/300/1288484327663.jpg
Daily Mail kertoo, kuinka usein on puhuttu siitä, että hameenhelman pituus on toiminut taloudellisen hyvinvoinnin merkkinä.

Esimerkiksi 1980-luvun nousukauden aikana käytettiin yleisesti minihameita kun taas 1990-luvun lama pudotti helmat alemmaksi.

Nykynaiset ovat kuitenkin muuttamassa perinteitä. Näinä taloudellisesti epävakaisina aikoina naiset ovat alkaneet pukeutua paremmin tehdäkseen vaikutuksen tavoiteltuihin miehiin.

Uuden tutkimuksen mukaan naiset, joko tietoisesti tai eivät, yrittävät esiintyä viehättävämmin miesten seurassa, joilla on hyvät ammatit. Näin ollen naiset kuluttavat pieniä rahavarojaan esimerkiksi tiukkoihin farkkuihin ja kirkkaisiin huulipuniin.

Texasin kristillisen yliopiston tutkijaryhmä kutsuukin ilmiötä "huulipunaefektiksi".

- Emme välttämättä ajattele tietoisesti ostavamme näitä tuotteita, jotta miehet tulisivat meistä kiinnostuneemmiksi. Aivomme kuitenkin haluavat meidän tekevän ostopäätökset, vaikka ajattelemme olevamme tarpeeksi viisaita, ettemme sortuisi manipuloiviin mainoslauseisiin, kertoo tutkimuksessa mukana ollut Sarah Hill.

Hill ja hänen tutkimusryhmänsä kävivät läpi aineistoa 20 vuoden ajalta löytääkseen yhteyden työllisyyslukujen ja luksustuotteiden, kuten meikkien, parfyymien ja desing-vaatteiden, myynnin väliltä.

- Oli kiinnostavaa saada selville, että ihmiset itse asiassa kuluttavat enemmän rahaa tällaisiin tuotteisiin silloin, kun työttömyysluvut ovat korkealla, sanoo Hill.

Myös tavarataloissa on huomattu kauneustuotteiden myynnin kasvaneen yhdessä työttömyyslukujen kanssa.

"Huulipunaefekti" ei kuitenkaan toimi miesten suhteen, sillä he eivät näytä välittävän kumppaninsa palkasta.

- Emme huomanneet samassa tilanteessa olevien miesten yrittävän muokata itseään kiinnostavimmiksi naisten toivossa.