MATKAT 4.8.2012 9:23

Tervetuloa lentoyhtiön puhelinpalveluun, pysykää linjoilla – 15 tuntia

Australialaisen Qantas-lentoyhtiön asiakas kertoo, miten hän joutui jonottamaan yli 15 tuntia vahvistaakseen New Yorkin lennon. Jonotus kesti kauammin kuin itse lento.

Heikki Saukkomaa

http://is11.snstatic.fi/img/300/1288488993825.jpg
Puhelinpalveluihin soitettaessa kuulee usein ilmoituksen: "Kaikki asiakaspalvelijamme ovat tällä hetkellä varattuja, palvelemme teitä mahdollisimman pian."
 
Australialainen liikemies kuuli myös kyseisen ilmoituksen, kun hän halusi matkapuhelimestaan vahvistaa lentonsa Melbournesta New Yorkiin. Hän päätti testata, miten kauan hän joutuu odottamaan.
 
Liikemies aloitti jonottamisen keskiviikko-iltana kello 19.22. Seuraavana päivänä kello 11.02 hän sai tarpeekseen jonottamisesta ja sulki puhelimen.
 
Jonotusta oli kestänyt 15 tuntia, 40 minuuttia ja yhden sekunnin. Puhelu kesti kauemmin kuin lento New Yorkiin. Maratonpuhelun aikana mies ehti surffailla netissä, ottaa torkut, opiskella.
 
Puhelimen suljettuaan mies soitti uudestaan asiakaspalvelun numeroon ja pääsi läpi. Asiakaspalvelun edustaja kertoi, ettei liikemies ollut varannut lentoa. Lentolippujen varaamisessa paljastui järjestelmävirhe.
 
Lentoyhtiö Qantas valittaa tapahtumaa ja kertoo tutkivansa asiaa.
Lentoyhtiö kiistää pitäneensä jonossa ketään yli 15 tuntia. Lentoyhtiön mukaan pisin odotusaika on 17 minuuttia.

Asiasta kertoo muun muassa WAToday.