KOTIMAA 13.1. 17:32

Espoo selvittää, jätettiinkö kuollut vanhus heitteille: ”En voi vahvistaa enkä kiistää”

Espoon kaupungin kotihoidossa on ollut yksi tapaus, jossa vanhus menehtyi laiminlyönnin seurauksena. Siitä on aikaa.

Pekka Fali

https://is.mediadelivery.fi/img/300/da98b2cb4b5b453daaeb43ec593d1a35.jpg
Lähihoitaja kotikäynnillä Oulussa viime vuoden elokuussa. Kuvituskuva.
Espoon kaupunki on käynyt läpi sen kotihoidossa sattuneet vakavat vaaratilanteet viime vuodelta. Toistaiseksi kaupunki ei ole tunnistanut julkisuudessa mainittua heitteillejättöä.

Selvityksen taustalla on Helsingin Sanomien uutinen, jonka mukaan vanhuksen epäillään kuolleen Espoon kotihoidossa sattuneen laiminlyönnin vuoksi keväällä 2017. Ilta-Sanomat kertoi asiasta lauantaina.

– En voi vahvistaa enkä voi kiistää tietoa. Kun Helsingin Sanomien toimittaja otti yhteyttä, saamamme tiedot olivat aika vähäisiä. Emme voineet tunnistaa tapausta, Espoon vanhuspalveluiden johtaja Matti Lyytikäinen sanoo.

HS kirjoitti lauantaina, että Espoon tapauksesta on tehty heitteillejättöilmoitus.

Espoo vanhuspalveluiden johtaja ei tiedä, mikä on menehtyneen vanhuksen nimi. Tieto on Lyytikäisen mukaan tullut HS:n toimittajalta.

Lyytikäinen kertoo, että Espoon kaupunki yritti loppuviikosta selvittää, mihin tapaukseen lehti viittaa. Kaupungilla on järjestelmä, johon se vie kaikki lievät ja vakavat tapaukset. Ajankohtaan liittyviä tapauksia ei ole löytynyt.

– Kävimme vakavimmasta päästä tapauksia läpi. Siellä ei ollut yhtään tämäntyyppistä kuolemaan johtanutta tilannetta.

– Se ei tarkoita, ettei sitä olisi tapahtunut. Onhan mahdollista, ettei sitä ole jostain syystä raportoitu.

Lyytikäinen lisää, että vakavat tapaukset pitäisi olla kaupungin tiedossa. Ne pitää hänen mukaansa tutkia tarkkaan, jotta tiedetään, mistä on kysymys.

Espoon kotihoidossa on erityinen järjestelmä, johon kirjataan vakavat haittatapahtumat. Tutkijaryhmä käy tapaukset läpi, jos kyseessä on vakavampi tilanne.

Viime vuonna järjestelmään tehtiin noin 600 ilmoitusta. Noin 60 tapauksessa arvioitiin olevan kohtalaista tai vakavaa haittaa asiakkaalle.

Yleisimpiä vaaratilanteita ovat Lyytikäisen mukaan lääkevirheet ja tapaturmat.

Muutamasta tilanteesta voi käyttää nimitystä heitteillejättö. Asiakaskäynti on jäänyt epähuomiossa käymättä.

– On ollut yksi vakava vaaratilanne. Käynti oli jäänyt pois. Asiakas joutui sairaalaan ja menehtyi siellä. Se oli paljon aikaisemmin.