27/50
HYVÄ OLO
Päivitetty: 25.4. 11:44

5 ruokaa, jotka ovat todellisia piilosokeripommeja

SOKERI Päivän energiasta korkeintaan kymmenen prosenttia tulisi olla sokerista lähtöisin, mutta monet ylittävät tämän selvästi.

Colourbox

http://is.mediadelivery.io/img/300/942014f7914e4aec908d60bb3f83f247.jpg
Monet ruoat sisältävät piilosokeria.
Sokerin vähentäminen voi olla yllättävänkin hankalaa, sillä monet suosituista ruoista sisältävät niin sanottua piilosokeria. Tämän vuoksi kannattaa olla tarkkana, mitä pakkauksessa kerrotaan sokerimäärästä.

Prevention.com-terveyssivusto keräsi yhteen yleisiä ruokia, jotka voivat sisältää yllättävän paljon sokeria.

1. Lihavalmisteet

Moniin täyslihaleikkeleisiin ei ole sokeria lisätty, mutta jotkut maustetut leivänpäälliset voivat sisältää piilosokeria.

Lihaa sisältävät valmisruoatkin voivat lisätä monesti lisättyä sokeria sekä suuret määrät suolaa. Valmista ruoka itse, niin tiedät, kuinka paljon ruokasi sisältää sokeria.

2. Välipala- ja proteiinipatukat

Terveellisiltä vaikuttavat välipalapatukat voivat paljastua todellisiksi sokeripommeiksi. Varsinkin erilaiset kuorrutetut patukat voivat sisältää paljon sokeria. Yksi patukka voi sisältää lähes 20 grammaa sokeria.

Joissakin patukoissa käytetään kuitenkin sokerin sijasta erilaisia makeutusaineita, joten kannattaa tutkia pakkausta tarkasti. Suosi patukoita, joissa on sokeria alle viisi grammaa.

3. Maustettu jogurtti

Monet makeutetuista jogurteista sisältävät paljon sokeria, vaikka monet valmistajat ovatkin alkaneet vähentää tarkoituksenmukaisesti lisätyn sokerin määrää.

Ilta-Sanomat kertoi viime kuussa erilaisista ruoista, jotka sisältävät paljon sokeria. Myös jogurtti oli mukana listalla. 200 gramman purkki sisälsi huimat 20 grammaa sokeria.

Suosi maustamattomia jogurtteja ja tutki jälleen pakkauksia. Mausta jogurttia itse marjoilla, pähkinöillä tai lisää joukkoon teelusikallinen hunajaa, jos haluat makeamman nautinnon.

4. Mehut

Vaikka lasillinen appelsiinimehua vaikuttaa terveelliseltä tavalta aloittaa päivä, voi se sisältää rutkasti sokeria. Appelsiinimehut ovat myös happamia, joten ne voivat aiheuttaa aamuisin närästystä ja olla hampaiden kannalta huono valinta.

Myös monet muut mehut appelsiinimehun lisäksi voivat sisältää paljon sokeria. Purista itse appelsiineista mehua tai käytä mehustinta terveellisimpien mehujen valmistamiseen.

5. Valmiskastikkeet

Monet valmiskastikkeista sisältävät suuret määrät sokeria. Kotona valmistettavaan tomaattikastikkeeseen lisätään usein ripaus sokeria, mutta valmistuotteissa tämä ripaus voi tarkoittaa monesti yli 20 grammaa sokeria yhtä purkillista kohti.

Erilaiset kastikkeet valmistuvat nopeasti kotona. Jos kastikkeiden valmistaminen päivittäin kuulostaa raskaalta, tee kerralla suurempi määrä ja pakasta valmiita annoksia, jotka voi tarvittaessa lämmittää.

Korjattu 25.4.2017 klo 11.35: Korjattu maininta täysmehujen sisältämästä lisätystä sokerista. Lisätty myös maininta muista mehuista.