14/50
AUTOT
21.4. 8:28

Kahden euron bussilipusta kehkeytyi kunnon riita – näin suureksi rahasumma kasvoi, kun lautakunta puuttui asiaan

KORVAUSKIISTA Bussiyhtiö perui Kuopio-Helsinki -vuoron lakon takia. Suivaantunut matkustaja päätti vaatia korvauksia aiheutuneista kuluista, vaivasta ja ajasta – mutta joutui lopulta pettymään.

Kimmo Taskinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/7843e0b613784eb5b0fa34695b6908d2.jpg
Matkustaja turvautui yksityisautoon, josta aiheutui lautakunnan papereiden mukaan yhteensä 98,56 euron ylimääräinen polttoainekustannus.
Kuluttajariitalautakunnan taannoin käsittelemässä asiassa oli kyse siitä, olisiko bussiyhtiö O:n pitänyt uudelleenreitittää matkustaja ja oliko yhtiöllä velvollisuus korvata matkustajalle aiheutuneet kulut auton käytöstä kyseisellä matkalla.

Tapahtumaketju alkoi, kun Helsinkiin matkalla ollut matkustaja N huomasi, ettei hänen etukäteen maksamaansa vuoroa liikennöitykään lakon vuoksi.

Matkustaja otti yhteyttä bussiyhtiöön vaatien uudelleenreititystä seuraavaan liikennöivään vuoroon. Yhtiö kuitenkin kieltäytyi reitittämästä asiakasta, mutta tarjoutui palauttamaan lipun hinnan, yhteensä kaksi euroa. Kuluttaja ei bussiyhtiön vastausta hyväksynyt, sillä palautettavalla summalla ei ollut mahdollista hankkia matkaa lopulliseen määränpäähän eli Helsinkiin ilman lisäkustannuksia.

Tämän jälkeen matkustaja turvautui yksityisautoon, josta aiheutui lautakunnan papereiden mukaan yhteensä 98,56 euron ylimääräinen polttoainekustannus.

Aleksi Jalava

http://is.mediadelivery.io/img/300/237aa1603ffc49408f5989b9e4b3de28.jpg

Viranomaisille päin asia eskaloitui, kun matkustaja vaati Kuluttajariitalautakunnalta bussiyhtiötä korvaamaan perumastaan matkasta aiheutuneen vahingon eli 98,56 euron polttoainekulut kuorrutettuna 100 euron korvauksella selvittelyjen aiheuttamasta ajasta ja vaivasta.

Summan päälle vaadittiin lisättäväksi myös tarpeelliset korot.

Näin vastasi kuluttajariitalautakunta

Kuluttajariitalautakunta kuitenkin totesi, että lakko aiheutui bussiyhtiö O:sta riippumattomista syistä.

Uudelleenreitittäminen ei ollut lakon aikana mahdollista, koska vuoroista pystytään liikennöimään vain murto-osa. O oli lisäksi hyvittänyt matkustajille näiden maksamat liput.

Ratkaisun perusteluiksi tukeuduttiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen 181/2011 matkustajien oikeuksista linja-autoliikenteessä. Asetuksen 19 artiklan mukaan matkustajalla on oikeus saada korvaus, joka on puolet lipun hinnasta lipun hinnan korvauksen lisäksi.

Näin ollen lautakunta päätti, että bussiyhtiö O:n tuli korvata matkustajalle lipun hinta 2 euroa sekä 50 prosenttia lipun hinnasta eli yhteensä 3 euroa.

Lautakunnan mukaan liikenteenharjoittajan eli bussiyhtiön on maksettava kerralla koko rahamäärä kuukauden kuluessa korvauspyynnön esittämisestä.

Matkustajan vaatimista muista korvauksista lautakunta totesi, että muista kustannuksistaan asianosaiset vastaavat itse, eli bensakulujen ohella matkustajalta jäi saamatta myös sadan euron korvaus aiheutuneista vaivoista ja mielipahasta.