21/50
AUTOT
20.4. 9:34

Kissalaaksosta kuuluu kummia: Jaguar F-Typen kehityssuunta aiheuttaa parkaisun?

SYLINTERIT Jaguarin muotovalio F-Type toimii mannekiinina, kun tehdas marssittaa esiin uuden kaksilitraisen Ingenium-bensiinimoottoriperheen.

Barry Hayden

http://is.mediadelivery.io/img/300/dedd662a706b42378d976d7c14443f5b.jpg
Ulkoisesti takahelman keskellä pilkistävä kulmikas pakoputki on nopein tapa tunnistaa nelisylinterinen F-Type.
Rivinelonen F-Typen keulalla? Ensireaktio on säikähdys, jota seuraa parkaisu.

Hämmennyksen jälkeisen lyhyen hiljaisuuden aikana on mahdollisuus pohtia Jaguarin tuoreimman uutisen todellista potentiaalia. Ymmärrämme, että autoilun punaisen langan kääntyvän kohti vihreämpää horisonttia. Tämä asettaa paineita kaikille valmistajille mallistosta ja historiaperimästä riippumatta. Mutta että F-Type nelisylinterisellä!

Tunne väistäköön hetkeksi järjen tieltä. Aloitetaan raaoista faktoista. Uusi kaksilitrainen bensanelikko puhkuu tehoa 300 hevosvoimaa. Se on 40 hevosvoimaa vähemmän V6-pataan verrattuna.

Ero ei paperilla tunnu radikaalilta, kun ottaa huomioon puuttuvat sylinterit. Jaguarin moottori-insinöörit ovat kuitenkin päättäneet kiskoa nelikosta tehoa 150 hevosvoimaa litraa kohti, joka on reipas suoritus.

Koneessa on muuten sama lohko, kuin Ingenium-perheen dieselmoottorissa. Tätä emme kuitenkaan huutele kovaan ääneen, jottei F-Type lämminveristä urheiluprofiilia keikutettaisi liikaa.

Barry Hayden

http://is.mediadelivery.io/img/300/f6a4374e12f74af88426121b38c4cf4c.jpg

Tarjolla oleva teho välittyy luonnollisesti taka-akselille kahdeksanlovisen Quickshift-automaattilaatikon välityksellä. Laukkaan käsketyt hevoset vetävät nelikko-F-Typen satasen vauhtiin 5,4 sekunnissa. Se jää sekunnin kymmenyksen kuutoskoneen revityksestä. Nelinsylinterisen vääntö tarjoaa etenemiseen 400 newtonmetriä työntöapua. Pidettäessä lappu lattiassa huippunopeus kirjataan lukemassa 250. Alun epäily alkaa muuttumaan naaman toispuoleiseksi virneeksi. Entä jos sittenkin...

Viedään rationaalinen ajattelu vielä pidemmällä. Pohditaan asiaa insinöörin silmin. Välitön huomio keskittyy heti uuden F-Typen elopainoon. Täysalumiinisen kurvikoneen painosta lähtee kahden sylinterin downsizing-kirurgialla 52 kiloa, mikä tuntunee jo ketteryydessä kiemuraista mutkatrapetsia suoritettaessa.

Kevennys näkyy myös kulutuslukemissa: keskikulutukseksi ilmoitetaan 7,2 l/100 km. CO2-arvon grammalukema kirjataan tällöin muotoon 163 g/km.

Barry Hayden

http://is.mediadelivery.io/img/300/1f549c7405b44d87a53be1dda8b87d75.jpg

Uuden nelisylinterisen F-Typen myynti alkaa tehtaan mukaan keväällä. Naaman virne kääntyy muikeampaan kulmaan, kun kuulemme, että Suomessa kireällä kaksilitraisella voi kurvailla jo loppukesästä. Mutta, mutta... Tappaako verottaja tämän alun järkytyksestä kiehtovaksi uutuudeksi muuttavan viattoman kissapedon?

Kaikki on tietysti suhteellista, mutta ehdin jo epäillä puhelimen kaiuttimen äänenlaatua, kun kuulen nelisylinterisen F-Typen verollisen hinnan asettuvan 80 000–90 000 euron haarukkaan. Iso tukku kahisevaa, mutta samalla parhaimmillaan runsas 23 000 euroa 340 hevosvoimaisen Coupén hintaa halvempi.

Barry Hayden

http://is.mediadelivery.io/img/300/7e51f1eccfb946ea92f4c4ab7abc2c66.jpg

Tehokkaamman 380-hevosvoimaisen kuutosen nykyhintaan eroa on jo noin 47 000 euroa. Ja jos järjen annetaan taas huutaa tunnekuohujen sekaan, täytynee mainita, että myös rivinelosella rullaava F-Type sisältää kolmen vuoden määräaikaishuollot ilman kilometrirajoitusta. Maahantuojan hinta-arvio lienee oikean suuntainen, sillä pääsiäisen munarumban aikana jo kolme kissojen ystävää on tilannut F-Typensä rivinelosella kesän rientoja varten.



Uskomme jo pienemmän pippurisen voimanlähteen potentiaaliin kuvan kauniin Jaguar F-Typen sirosti kaareutuvalla keulalla.

Silti päässä pyörii vielä pieni epäilys tarjottavasta äänimaailmasta. F-Typen urkuosasto on osoittautunut sekä kuudella että kahdeksalla sylinterillä rosoisuudessaan elämänhalua kiihoittavaksi konsertiksi. Kuinka on neljän sylinterin laita, kun takahelmassa puhaltaa vain yksi torvi? Tähän saamme lopullisen vastauksen, kun saamme kesän kuluessa itse laskeutua kapellimestariksi uuden F-Typen ratin taakse. Odotuksia nostattaa kuitenkin tieto pakoputkiston olevan aktiivimallinen.