AUTOT 19.4. 16:49

Oletko lisännyt autoosi vesijohtovettä? Tutkimusjohtaja varoittaa: ”Se on kuin menisi syömään käsiä pesemättä”

AUTON HUOLTO Jäähdytysjärjestelmässä oleva lika ei aiheuta suoria, vaan välillisiä vahinkoja. Mahdollisia ongelmia voi ehkäistä muun muassa jäähdyttimen puhdistusaineilla.

Tommi Lempinen

https://is.mediadelivery.fi/img/300/40428d99a4e641b2bf20b0981407c81b.jpg
Kuvan auton jäähdytin sijaitsee muovisuojien alla.
Autojen jäähdyttimet joutuvat nykyään yhä kovempaan rääkkiin. Taustalla on niiden koon ja painon pienentäminen, joka johtaa siihen, että yhä pienempien ja kevyempien jäähdytysainepumppujen on kuljetettava pois suuria lämpömääriä, joita pienissä moottoreissa täydellä kuormalla muodostuu.

– Jäähdyttimet ovat nykyään kehittyneitä järjestelmiä, jotka reagoivat herkästi epäpuhtauksiin, kertoo Liqui Molyn tutkimus- ja kehitysjohtaja David Kaiser.

Varsinaiset ongelmat syntyvät, kun auton vesipumppu sanoo itsensä irti. Kaiserin mukaan erityisesti jäähdytysvesikierrossa olevat epäpuhtaudet, kulumishiukkaset ja lika lisäävät vesipumpun kulumista. Lisäksi hiukkaset kuluttavat akselintiivisteitä.

Nykymoottorin aktiivinen lämmönhallinta voi johtaa myös pumppujen hetkittäiseen sammumiseen ajoneuvon käytön aikana, mikä edistää lietteen ja saostumien muodostumista jäähdytysjärjestelmässä.

– Vesipumpun vaihtaminen ei kuitenkaan korjaa ongelman syytä. On vain ajan kysymys, ennen kuin jäähdytysvedessä oleva lika rikkoo uudenkin pumpun.

Tommi Lempinen

https://is.mediadelivery.fi/img/300/a80d4ea2221c4b8aa92c8d81a78caeed.jpg
Vesipumppu saa lisää elinikää kun jäähdytysjärjestelmä on puhdas.

Ongelmat voisi kuitenkin Kaiserin mukaan välttää käyttämällä jäähdyttimen puhdistusainetta, joka poistaa kerrostumat ja lian varmasti jäähdyttimen eri osista. Puhdistusainetta lisätään jäähdytysveteen, minkä jälkeen lämmitin käynnistetään ja moottorin annetaan käydä.

Vaikuttavat aineet irrottavat saostumat, lietteen ja lian. Noin 10–30 minuutin jälkeen aine poistetaan yhdessä vanhan jäähdytysveden kanssa ja järjestelmä huuhdellaan.

Sen jälkeen järjestelmä on puhdas ja toimii taas täydellä teholla. Lisäksi vesipumppu saa lisää elinikää ja jäähdytysjärjestelmän ongelmia voi ennaltaehkäistä.

– Se on kuin menisi syömään käsiä pesemättä. Sen vuoksi on tärkeää puhdistaa jäähdytysjärjestelmä kaikkien jäähdyttimelle suoritettavien töiden yhteydessä, Kaiser suosittelee ja jatkaa:

– Samasta syystä jäähdytysjärjestelmä pitäisi puhdistaa myös silloin, kun jäähdytin vaihdetaan.

Kuljettajat, jotka eivät käytä jäähdytintä täyttäessään tislattua vettä vaan tavallista vesijohtovettä ilman pakkasnestettä, pahentavat Kaiserin mukaan vahinkoja. Seurauksena on syöpymisen lisääntyminen ja epäpuhtauksien lisääntyminen jäähdytysvedessä.

– Jos jäähdytin vaihdetaan ilman muita toimenpiteitä, saostumat ja liete jäävät järjestelmään ja aiheuttavat ongelmia myös tulevaisuudessa. Jokainen ammattimaisesti suoritettu jäähdytysjärjestelmää koskeva toimenpide pitää sisällään myös puhdistuksen.