AUTOT 19.4. 11:56

Ministeriö esittää upouusia erityisoikeuksia vähäpäästöisille autoille – Autotuojat ja AKL: Ei onnistu pelkällä lisäkilvellä

LAKILUONNOS Tieliikennelain luonnoksessa esitetään muun muassa vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttöön sovellettavaa lisäkilpeä. Uusien polttoainepihien autojen tuojat ja myyjät eivät kuitenkaan idealle lämpene.

Kaisa Rautaheimo / HS

http://is.mediadelivery.io/img/300/41c6e017a9144275a98fe3dbc94d1f93.jpg
Uusi punakeltainen päästörajaa tarkoittava lisäkilpi voitaisiin kiinnittää esimerkiksi kuvan pysäköintikieltomerkin alle. Silloin parkkeeraus sallittaisiin parkkimaksunsa maksaneiden ja C-tunnusasukkaiden ohella myös tietyn päästörajan alittaville autoille.
Tulevassa tieliikennelaissa haluttaisiin lukuisten muiden muutosten ohella mahdollistaa määrätyn hiilidioksidirajan alittavia autoja koskevat erikoissäännöt, joiden turvin kaikki kielto- ja rajoitusmerkit eivät välttämättä enää koskisi ns. vähäpäästöisiä autoja.

Autotuojat ry:n ja Autoalan keskusliiton mukaan lainlaatijan merkki-idea on kuitenkin ongelmallinen, sillä virallisten päästöjen mittaustapa muuttuu olennaisesti vuosina 2017–2020, kun yhdistetyn eli paperilla luvatun keskikulutuksen mittaamisessa siirrytään upouuteen WLTP-mittaustapaan.

Sen myötä ajoneuvojen laskennalliset päästöt ovat noin 20 prosenttia aiempaa suuremmat. Näin ollen ajoneuvoliikennerekisteriin merkittyjä tietoa ei Autotuojien ja AKL:n mukaan voi käyttää tarkkarajaisesti vähäpäästöisen ajoneuvon mittarina.

Timo Kosonen

http://is.mediadelivery.io/img/300/fb4d5a7fbdfc40d5a116f6dc5e767f4f.jpg
Vähäpäästöistä autoa merkitsevän uuden lisäkilven käyttö (esimerkiksi pysäköintiin oikeuttavana) olisi ongelmallista myös siksi, että vanhemmalla mittaustavalla merkin esittämä numeromuotoinen päästöraja on helpompi saavuttaa.

Uuden lisäkilven käyttötarkoitus ja soveltaminen olisi muutenkin hankalaa, koska mittaustavat muuttuvat Autotuojien ja AKL:n mukaan tulevaisuudessakin.

Vähäpäästöisellä autolla tarkoitetaan lakiluonnoksessa autoa, jonka ajoneuvorekisterissä ilmoitettu yhdistettyä kulutusta vastaava hiilidioksidipäästö on lisäkilven lukemaa pienempi.