AUTOT 7.4. 7:28

IS Soulin autonäyttelyssä: Hyundai-maassa japanilaisten osastot pysyivät autioina

NÄYTTELY Yhdennentoista kerran järjestetty Soulin autonäyttely ei tällä kertaa tarjoa futuristisia konseptiautoja, mutta miksi japanilaismerkit eivät kiinnosta korealaisia?

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/1d5cd9b673f34baab0daca586c622432.jpg
Hyundain tulevaisuudesta kertoo FE Fuel Cell konseptiauto, sillä polttokennoautolla voi ajaa valmistajan mukaan yhdellä vetytankkauksella jopa 800 kilometriä.

KIM HONG-JI

http://is.mediadelivery.io/img/300/d2c1f6ea218c426881d176a97af432be.jpg
Hyundain osastolla pääsee simulaattorissa kokemaan liikkumisen hurmaa.

Kun päivän aloittaa Etelä-Koreassa, voisi kuvitella olevansa Hyundai-maassa. Hotellihuoneesta laskeudutaan alas Hyundai-hissillä, minkä jälkeen ulko-oven edessä siirrytään Hyundai-merkkiseen linja-autoon. Liikenteessä kaikilla kaistoilla vilistää erikokoisia Hyundai-ajoneuvoja, jotka kuljettavat niin ihmisiä kuin tavaroita. Näyttelyalueella siirrytään hallista toiseen Hyundain valmistamalla liukuhihnalla.

KIM HONG-JI

http://is.mediadelivery.io/img/300/d4663a90d28d484495ad25c27f0e44b3.jpg
Hyundai FE Fuel Cellin konseptimallin keula hymyilee leveästi.

Toki tuossa on vähän liioittelua, sillä linja-auto voi olla myös Daewoo tai Kia. Liikenteessä on noiden merkkien lisäksi myös runsaasti Chevroleteja, Samsungeja ja SsangYongeja. Eikä sitten juuri muuta. Vähitellen silmä erottaa myös muutaman BMW:n ja Mercedes-Benzin.

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/e861e47e4b07435c950601aaf8ba6285.jpg
Genesis G90 Special Edition tavoittelee ylellisyydellään ja asiakkaalle tarjottavilla värien ja sisustuksen valintamahdollisuuksilla samaa tasoa kuin Bentley ja Rolls-Royce.

KIM HONG-JI

http://is.mediadelivery.io/img/300/383c7b92fa4c423698351847940da54a.jpg
Upouusi Rexton on eurooppalaisittain Soulin näyttelyn merkittävin uutuusauto.

Etelä-Koreassa myydään vuosittain lähes kaksi miljoonaa henkilöautoa. Niistä yhdeksän kymmenestä on kotimaista tuotantoa. Tuontiautojen vähän yli kymmenen prosentin osuudesta saksalaiset premium-merkit nappaavat puolet. Aiemmin myös Audi ja Volkswagen olivat varsin suosittuja, mutta dieselskandaalin myötä niiden suosio romahti.

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/407f1ebf19a4477e8a0b5ed7745085ac.jpg
Hyundain nykypäivää Etelä-Koreassa ovat henkilöautojen lisäksi erilaiset tavara-autot, kuten kuvamme miehistöohjaamoinen avolava.

Soulin autonäyttelyssä oli eri osastoilla maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esiteltyjä uutuuksia. Ennen näkemättömiä olivat eurooppalaisittain oikeastaan vain SsangYong Rexton ja Honda CR-V.

Vasta vuonna 2018 Eurooppaan tulevassa Hondassa on Civicin tapaan nyt bensiinimoottorina 1,5-litrainen turbo. Lyhyen esittelytilaisuuden jälkeen osasto oli lehdistöpäivänä autio, sillä korealaiset eivät ole kovin innostuneita japanilaisista tuotteista. Maiden välillä on ollut useita kiistoja viime vuosina, muun muassa ”lohtunaisista” ja saarista.

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/66200c3462114e2194954a362ac7ea5c.jpg
Samsung QM6 on Renault-Nissan allianssiin kuuluvan korealaismerkin uusin malli, joka tulee Suomeen syksyllä Renault Koleoksena.

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/5b68b037971a4ba4b48432752b0236b6.jpg
Kian meillä myytävät mallit sijoittuvat kooltaan kaiken kattavan tuotannon keskivaiheille. Ääripäitä edustavat piskuinen japanilaisten miniautojen kokoinen Ray ja toisessa laidassa on luksusbussi Granbirdissä (alla), jossa viihtyy mainiosti pidemmänkin matkan.

Picasa

http://is.mediadelivery.io/img/300/df716bfb5f7a42fb9cadc0c01fc965d7.jpg

JEON HEON-KYUN

http://is.mediadelivery.io/img/300/6ac540dd81e84694a19e52df5cd27c29.jpg
Mercedes-Benz toi Souliin konseptinsa.

KIM HONG-JI

http://is.mediadelivery.io/img/300/fa94505d1ff44ccfacf8c8f40717e1a6.jpg
Kian uusi ylpeydenaihe Stinger esiteltiin jo maaliskuussa Genevessä.