AUTOT 10.3. 19:36

Kommentti: Ruotsi, Norja ja Tanska pyyhälsivät ohi – Suomi on takapajula tässäkin liikenneasiassa

KÄYTTÖVOIMA Suomalaisten autoiluasiat eivät ota kehittyäkseen.

Harry Kuurio

http://is.mediadelivery.io/img/300/c1fe9badf5ed49d59f0ca4ca8178d3f8.jpg
Suomalainen autoilu ui tällä hetkellä syvissä vesissä. Vaikka henkilöautojen myynnin arvioidaan hienokseltaan kasvavan viime vuodesta, on maamme autoiluissa vielä monta solmukohtaa: aikansa elänyt autoverotus, teiden kunnossapidon korjausvelka, Euroopan yksi vanhimmista autokannoista ja uusien energiamuotojen hidas yleistyminen autoissa.

Onko mitään hyvää näköpiirissä?

Yksi autoilun tulevaisuuden kehityssuunnista on vetyautoilu. Vetyyn uskovat autonvalmistajista vahvasti ainakin Hyundai, Honda ja Toyota, ja muutamat muutkin. Vetyauto on käytännössä sähköauto, jonka energia varastoidaan vedyn muodossa ja muutetaan sitten autossa polttokennon avulla sähköksi.

Vetyauton etuja ovat nopea tankkaus ja vedyn rajaton saatavuus.

Harry Kuurio

http://is.mediadelivery.io/img/300/5e65f26bc4e74c69b708ae5dd6266e61.jpg
Honda Clarityn toimintamatka täydellä tankilla on 620 kilometriä.

Ongelmiakin on: vedyn tuottaminen vaatii usein runsaasti energiaa – ei tosin aina – ja jakeluverkosto on vielä suppea.

Onnistuuko vetyautoilu Suomessa?

Geneven tämänvuotisessa autonäyttelyssä omia vetyautojaan esittelivät näyttävästi Honda ja Hyundai. Hondan Clarity on ollut olemassa jo muutaman vuoden, mikä näkyy sen kehittyneisyydessä. Auton toimintamatka täydellä tankilla on 620 kilometriä. Muutenkin auto on ihan valmista tavaraa, vaikkakaan ei aivan halvimmasta päästä.

Onhan se kehitystä tämäkin.

Hyundain uusi FE -polttokennoauto on vielä konseptiasteella, mutta sen pitäisi olla valmis tuotantoon jo tämän vuoden lopulla. Edeltävä ix35 FCEV -polttokennoversio maksaa Saksassa noin 65 000 euroa.

Toimintamatkan suhteen Hyundai nokittaa Hondaa, sillä tulevalle FE-mallille on kaavailtu noin 800 kilometrin toimintamatkaa. Hyundain muotoilusta vastaava Thomas Bürkle vihjaisi Ilta-Sanomille epävirallisesti, että tuotantoversio autosta olisi hyvin lähellä Genevessä esiteltyä konseptia.

Kaappariovet olisivat kuitenkin poistumassa.

Harry Kuurio

http://is.mediadelivery.io/img/300/6e51af57a5654700a974fdc24e0dc8a9.jpg
Tulevalle Hyundain FE-mallille on kaavailtu noin 800 kilometrin toimintamatkaa

Entä sitten se jakeluverkosto, jos vetyauton haluaisi joskus lähitulevaisuudessa ostaa? Skandinaviassa vetyautoilu on vielä vähäistä, mutta kehittyy koko ajan, joskin hitaasti. Ruotsissa vedyn tankkausasemia on kuitenkin tällä hetkellä neljä kappaletta, Norjassa kuusi ja Tanskassa jo kymmenen.

Kyse on muna-kana-ilmiöstä: jos tankkausasemia ei ole, ei kukaan osta myöskään tällaista autoa. Muissa Pohjoismaissa asiaan on jo tartuttu.

Entä Suomessa?

Meillä vedyn tankkausasemia on tasan yksi, Voikoskella. Aiemmin myös Helsingin Vuosaaressa oli asema, mutta se lakkautettiin.

Sillä lailla. Onhan se kehitystä tämäkin, mutta suunta on hakusessa.