AUTOT 10.3. 7:55

IS tapasi yhden automaailman tärkeimmistä hahmoista: Diesel kuolee pois!

TULEVAISUUS Ilta-Sanomat tapasi FCA-yhtymän toimitusjohtajan Sergio Marchionnen Geneven autonäyttelyssä. Hänellä oli tukevaa asiaa.

Harry Kuurio

http://is.mediadelivery.io/img/300/a8a8b426d80b4a489ea747d8332d8397.jpg
Fiat-Chrysler-yhtymän ja Ferrarin toimitusjohtaja Sergio Marchionne.
Sergio Marchionne on tällä hetkellä yksi automaailman vaikutusvaltaisimmista henkilöistä. Fiat-Chrysler-yhtymän ja Ferrarin toimitusjohtaja kuuluu samaan raskaaseen sarjaan kuin Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda, GM:n toimitusjohtaja Mary Barra tai Teslan luoja Elon Musk.

Jotakin alkuperältään italialais-kanadalaisen Marchionnen johtamiskyvyistä ja suuruudesta kertoo se, että kesäkuussa 65 vuotta täyttävä johtaja sai toissa vuonna pelkästään FCA:lta erilaisia palkkoja ja bonuksia noin 11 miljoonaa dollaria. Päälle tulevat vielä ansiot Ferrarilta, ja muuta pientä.

Bisnekset kuntoon

Marchionnea pidetään henkilönä, joka onnistuu kääntämään huonoja bisneksiä hyviksi. IS tapasi Marchionnen Geneven lehdistötilaisuudessa, jossa hän kommentoi muun muassa tuoretta PSA:n Opel-ostoa ja muita autoalan ajankohtaisia asioita.

GM:n Opel-kauppaa hän piti onnistuneena liikkeenä, ja toivoi PSA:n Carlos Tavaresille vain hyvää jatkossa, kun ranskalaisleirissä haetaan uutta menestystä.

Vallankumous käyttövoimissa

Sergio Marchionne tunnetaan suorapuheisuudestaan, eikä hän pettänyt tälläkään kertaa. Eräs tärkeimmistä koko autoalaa koskevista suurista puheenaiheista on käyttövoimien uudistuminen. Sen suhteen FCA-pomolla oli yksi hyvin selkeä viesti: dieselmoottori kuopataan jo lähitulevaisuudessa. Marchionnen suorasanainen viesti oli ”Diesel is dead”, diesel on kuollut.

Hänen suustaan tulevana sanoma on enemmän kuin uskottava.

Diesel is dead.

Dieselin laskevasta trendistä on puhuttu aiemminkin, sillä alati tiukentuvat päästömääräykset tekevät dieselmoottoreiden kehitystyöstä hyvin kallista ja jopa kannattamatonta. Esimerkiksi Toyota on tiputtanut monista pienemmän kokoluokan autoista dieselmoottorit jo kokonaan pois.

Myös Suomessa dieselmoottoreiden suosio uusien autojen kaupassa laskee tasaiseen tahtiin.

Suomessa tähtäin naulattu

Suomessa nykyinen hallitus on jo hyväksynyt tänä vuonna uuden liikenteen käyttövoimia koskevan ohjelman, jonka mukaan maassamme ei enää vuonna 2030 saa myydä uusia, ainoastaan fossiilisia polttoaineita hyödyntäviä autoja.

Tällä hetkellä tavalliset bensiini- ja dieselautot ovat kaikkein yleisimpiä, mutta vuonna 2030 ne on siis uushankintojen osalta tarkoitus kieltää. Käytännössä muutos tarkoittaa uusien autojen osalta lähinnä hybridi-, sähkö- tai kaasuautopakkoa.