AUTOT 14.2. 11:13

Ajoneuvon koko ja paino voivat sekoittaa peltipoliisin anturit – YLE: Sakkokamerat välähtelevät joka päivä miten sattuu

NOPEUSVALVONTA Autoilijoita kiusaavat turhat väläykset ovat Suomessa arkipäivää ja liittyvät mittaustekniikan ohella erityisesti ajoneuvon laatuun, kertoo Yleisradio.

Juha Sorri

http://is.mediadelivery.io/img/300/9c04cc46ff894613b950bfb6a062dce1.jpg
Ongelma liittyy peltipoliisien antureina käytettäviin silmukoihin, joista lähtee kaksi signaalia. Niistä toinen laukaisee salaman ja toinen kameran.
Nopeusvalvontakamerat eli niin sanotut peltipoliisit välähtelevät Ylen mukaan vahingossa joka ikinen päivä.

Ilmiö liittyy nopeuskameroiden antureina käytettäviin silmukoihin, joista lähtee kaksi signaalia. Niistä toinen laukaisee salaman ja toinen kameran.

Turhat väläykset näyttävät poliisille tulevien yhteydenottojen perusteella liittyvän erityisesti ajoneuvon kokoon.

– Uudella tiellä silmukan päällä on enemmän asfalttia, jolloin salama ei välähdä niin herkästi. Jos kamera siirretään toiseen paikkaan, jossa asfaltti on kulunut ohuemmaksi, silmukka reagoi herkemmin, poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kertoo Ylelle.

Käytännössä nopeuskamera ylireagoi useammin esimerkiksi rekalle kuin pienelle henkilöautolle.

Pastersteinin mukaan kansalaiset soittelevat poliisille nopeuskameroiden yliherkistä välähdyksistä lähes päivittäin.

Sakkoja turhista välähdyksistä ei hänen mukaansa kuitenkaan saa, mikäli ajoneuvon nopeus ei ole mittaushetkellä ja vähennykset huomioiden ylittänyt lain määräämää rikesakkorajaa.