AUTOT 3.1. 8:07

IS koeajoi: Seat Ateca 2.0 TDI – nyt tuli myyntiin niin skodamainen Seat-malli ettei ole enää todeksi uskoa!

KOEAJO Kovin skodamaista Atecaa on melkeinpä vaikea uskoa Seatiksi. Autona se on kuitenkin hyvä, jos ei peräti mainio. Kokeilimme mallin huippuversiota nelivedon ja dieselin kera.

Tommi Lempinen / IS

http://is.mediadelivery.io/img/300/5951384f66d34468b70bd8dc300641c2.jpg
Seat Atecan periaatteessa modernin, mutta varovaisen ilmiasun tarkoituksena on ärsyttää mahdollisimman harvaa. Ei ehkä ole aivan sattumaa, että autoa valmistetaan Espanjan sijasta Skodan tehtailla Tshekissä .
Seatin uusi katumaasturi Ateca tuntuu heti ensivilkaisulta kovin tutulta. Näin siitä huolimatta, että kyseessä on kokonaan uusi automalli.

Syy tuttuuteen löytyy paitsi VW:n konsernitekniikasta, myös Atecan mitoista. Uusi katumaasturi-Seat on nimittäin käytännössä aivan saman kokoinen kuin jo eläkkeelle siirtynyt edellisen sukupolven Volkswagen Tiguan.

Nykyisessä VW-Audi-Skoda -leirissä Ateca sijoittuukin näppärästi (pian mallistosta poistuvan ns. vanhan) Skoda Yetin ja uusimman sukupolven Tiguanin väliin.

Tommi Lempinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/1348a6339be446ac82289033ee04e78e.jpg
Sähkökayttöinen takaluukku handsfree-toiminnolla on tällä tekniikalla 574 euron arvoinen lisävaruste. Ei paha.

Skoda-mielleyhtymää ei Atecan tapauksessa voi muutenkaan ohittaa. Ensinnäkin uusi Seat on ulkonäöllisesti kovin varovainen; esimerkkinä samat kansanmuodikkaat kylkipokkaukset (kuten moni muukin yksityiskohta) voisivat aivan mainiosti löytyä vastaavasta tsekkiläisestäkin.

Ja näin todella siitäkin huolimatta, että koeajoon osui kolmesta varusteluvaihtoehdosta se kaikkein korein eli mukavuuden ohella erityisesti ulkonäköön panostava Xcellence-malli.

Tommi Lempinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/87a94aba8dcc4d098c20379021160785.jpg
Ohjaamon tunnelma on sentein mitattuna tiukahko, mutta käytettävyydessä ja tilojen riittävyydessa ei ole valittamista.

Skodamaista on myös Atecan ongelmaton (joskin vähän intohimoton) ajettavuus. Tutulta tuntuvat niin ikään tilasuunnittelu, ergonomia sekä käytettävyys, jotka ovat arkikäytön kannalta tarkastellen erinomaisessa kunnossa.

Varsinaista premiumia Ateca ei siis tarjoa, mutta kaikkea löytyy ja se kaikki mitä on myös toimii niin kuin pitääkin.

Tommi Lempinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/168316806b1d44b28036861ce0fb64e8.jpg
Ohjaustuntumaan, kaasupolkimen tuntumaan sekä DSG-vaihteiston ohjelmaan voi vaikuttaa ”Driving Experience Buttoniksi” nimetyn kiertokytkimen kautta. Käsijarru on sähköinen kuten nykytyyliin kuuluu.

Hyväksi esimerkiksi edellisestä käy koeajoauton Haldex-neliveto, joka tarjoaa kaikkiin normaalitilanteisiin mainiosti riittävää suorituskykyä.

Potkua riittää myös kaksilitraisessa dieselissä; ei nyt ihan oikeasti urheilullisesti, mutta erittäin lastikestäväksi ja ohituspäteväksi saakka kuitenkin.

Tommi Lempinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/06746abd58c64d8db44b5b1b8951130b.jpg
Konserniaudiojärjestelmä 5-tuuman kosketusvärinäytöllä sekä peruutuskameralla kuuluu Xcellence-tasoisen Atecan vakiovarustukseen. Kokonaisuuden käytettävyys on moninaisista toiminnoista huolimatta varsin hyvällä tasolla. Ilahduttavaa on myös suomen (ja ruotsin) löytyminen käyttökielien listalta.

Mikäli Atecasta lähtee hakemalla hakemaan miinuksia, niin tasaharmauden ohella pientä ärsytystä herättävät lähinnä kovahkot istuimet sekä nelivetomallin osalta myös hieman ahdas tavaratila, jota ei suurimmillaan eli penkit kaadettuna saa täysin tasaiseksi.

Ihme on, jos Seat ei tällä paketilla nappaa Suomen katumaasturimarkkinoista oikein kunnon kakkupalaa. Varsinkin, kun Atecan hintataso asemoituu luokassaan hyvin kilpailukykyiseksi.


Tommi Lempinen

http://is.mediadelivery.io/img/300/a219d943b3124d81886823d31495b676.jpg
Nelivetomallien takakontti on 25 litraa etuvetoversioita pienempi. Suksiluukku monipuolistaa käyttömahdollisuuksia.

Seat Ateca, 2.0 TDI 190 4Drive Xcellence

Moottori R4, 1968 cm³, turbo, 140 kW (190 hv)/3500-4000 r/min, 400 Nm/1750-3250 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 7,5 s, huippunopeus 212 km/h Kulutus 5,3 l/100 km diesel CO2-päästöt 135 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4363, l 1841, k 1625 mm, akseliväli 2630 mm, omamassa 1589 kg, tavaratila 485 l, tankki 55 l Hinta 42071 euroa

KIITÄMME:

- Kokonaishyvää pakettia

- Kilpailukykyistä hintaa suhteessa vastaaviin muihin merkkeihin ja malleihin

MOITIMME:

- Yleistä harmautta jopa hyvin varusteltuna