AUTOT 24.7.2012 9:11

BMW:n uudessa 3-sarjan farkussa on Suomessa yli 40 prosenttia autoveroilmaa

Vinkki valtiovarainministeriön verolakien viilaajille: nyt kannattaisi alkaa hiljalleen miettiä korvaavaa verotulolähdettä autoveron tilalle, jos siitä joskus joudutaan luopumaan.

http://is11.snstatic.fi/img/300/1288485975741.jpg

Hyvä uusi verotuskohde voisi olla vaikkapa ihmisten välinen fyysinen kanssakäyminen, eli suomeksi seksi. Siitä kansalaiset nauttivat, ihme kyllä, edelleen ilman verorasitetta.

Ja miten tämä liittyy uuteen BMW:n 3-sarjan 328i-automaattifarmariin? Saksassa tästä kaiken kansan ajamisen ilottelusta saa nauttia alkaen noin 39 000 eurosta, kun Suomessa vastaavasta herkusta pitää maksaa suunnilleen 16 000 euroa enemmän. Suomi-lisää kertyy siis reilut 40 prosenttia. Eipä ihme, että saksalaiset hymyilevät ja pohjolassa purnataan. Unionissa ollaan molemmat, mutta onni ja autoilun ilo jakautuvat epätasaisesti.

BMW:n 3-sarja ei ole Suomessa ollut viime aikoina erityinen myyntihitti. Uuden farmarin myötä tilanne saattaa kohentua, jos vain pohjolasta löytyy tarpeeksi tukevalla pohjalla operoivia talouksia. Siis sellaisia, joilla on nykyisin varaa tuupata reilut 55 000 euroa esimerkiksi tähän, keskikokoiseen perhefarkkuun. Se kun onnistuu, saakin sitten todella nautittavan takatuupparin alleen. Ja nyt siis mahtuvat myös ne viikonloppuostokset ja lastenvaunut heittämällä mukaan.

Sulavaa suorituskykyä

BMW:n DNA:han kuuluvat urheilullisuus, eleganssi ja dynaamisuus. Kun mennään, niin ei vain meinata, ja tehdään se tyylillä. Niinpä tämän perhefarkun huippunopeus on meikäläisittäin typerryttävä 250 km/t ja satasen vauhtiin huitaistaan kepeästi kuudessa sekunnissa. TwinPower-turbo-nelikko on ehkä soinniltaan tylsä, mutta taloudellinen ja tarpeeksi harteikas.

Moottoriakin enemmän miellyttää 8-portainen automaatti, joka todella panee miettimään, kannattaisiko käsivaihteisto jo unohtaa kokonaan. Vaihdot ovat silkinpehmeitä ja salamannopeita, eikä ajossa huomaa käytännössä lainkaan viiveitä vedossa. Kun yhtälöön lisätään vielä BMW:n oivallinen ohjaustuntuma ja kyvykäs alusta, on tässä imagokulkinetta kerrakseen.

http://is13.snstatic.fi/img/300/1288485976100.jpg

http://is13.snstatic.fi/img/300/1288485976238.jpg
Tavaratila kasvaa tarvittaessa tasan 1,5 kuution kokoiseksi. Mutta miten vaalea verhoilu kestää käyttöä?

http://is11.snstatic.fi/img/300/1288485976641.jpg

BMW 328i TwinPower Turbo A Touring

BMW:n kompakti farkku. Mitat: Pituus 4,62 m, leveys 1,81 m, korkeus 1,43 m, akseliväli 2,81 m, tavaratila 495 -1500 l. Omamassa: 1590 kg. Moottori: 2 litran nelisylinterinen turboahdettu bensiini, teho 245 hv (5000-6000 rpm), vääntö 350 Nm (1250-4800 rpm). 8-portainen automaattivaihteisto, takaveto. Kiihtyvyys: 6,0 s. Huippunopeus: 250 km/t. Kulutus: 8,4/6,4/6,5 l. (valm. Ilm.) CO2-päästöt: 152 g/km. Hinta: 55 039,97 €.